Γεια σας φίλοι διοργανωτές και αγωνιζόμενοι.
Δεν είναι λίγες οι φορές που ο κόσμος έχει ταξιδέψει για να πάρει μέρος σε αγώνες παραπέντε ανά την Ελλάδα, όπως δεν είναι λίγες και οι φορές που έχει επιστρέψει άπρακτος. Η τελευταία φορά στην Αμφίκλεια ανήκει στη δεύτερη προφανώς περίπτωση, ότι και να γίνει όμως, μετά από 16 χρόνια από την πρώτη μου παρουσία σε αγώνες στην Ελλάδα, νομίζω ότι το να βρίσκεσαι εκεί έχει μια σημαντική αξία για την εξέλιξή σου μέσα στο σπορ.
Το σίγουρο είναι ότι το να διοργανώσεις έναν αγώνα εμπεριέχει μεγάλη οργανωτική προσπάθεια, πρακτική και γραφειοκρατική, και όσοι έχουν ασχοληθεί με το άθλημα, ξέρουν οι ίδιοι τον προσωπικό χρόνο που πρέπει να αφιερώσουν, πολλές φορές προσωπικά έξοδα, λειτουργούν κάτω από πίεση καταστάσεων, και αυτό που βλέπουν οι πιλότοι συνήθως είναι η κορυφή ενός παγόβουνου, καθώς έχει υπάρξει μεγάλο άγχος στις περισσότερες περιπτώσεις και για αρκετές εβδομάδες, και όχι μόνο τη στιγμή που θα πρέπει ο Διευθυντής Αγώνα να πάρει πχ μια άμεση απόφαση ακύρωσης.
Η παρέμβασή μου εδώ έχει να κάνει όχι με το πως αποφασίζεται και διοργανώνεται ένας αγώνας, αλλά από την πλευρά των καιρικών συνθηκών, πως αποφασίζεται η ημερομηνία για τη διεξαγωγή ενός αγώνα.
Μετά από σχετικές συζητήσεις με τους ειδικούς, στην τουρνέ από καφετέρια σε καφετέρια της Αμφίκλειας, βγήκε ένα συμπέρασμα που κάθισα και το μελέτησα λίγο πρόχειρα και το αποτυπώνω σε αυτές τις γραμμές.
Πριν από χρόνια, όταν η πρόβλεψη του καιρού θα ήταν περισσότερο σωστή επιστρατεύοντας έναν τοπικό τσοπάνη, δεν υπήρχε ούτε δείγμα τεφιγράμματος, στατιστικής ή internet, δεν είχαμε την παραμικρή ιδέα του τί είναι GFS ή WRF μοντέλο κλπ, αλλά παίρναμε ένα fax από κάποιο αεροδρόμιο του στρατού, κάποιος δε το διάβαζε ξερά στον κόσμο λίγο πριν από την πτήση στην απογείωση, τα πράγματα ήταν λίγο πρωτόγονα. Ούτε αυτός που έστελνε το φαξ ήξερε τι είναι ανεμοπορία, ούτε αυτος που διάβαζε καταλάβαινε όλα όσα διάβαζε, αλλά και αυτοί που άκουγαν, αν τους ρωτούσες ο καθένας είχε τη δική του άποψη μετά. Σίγουρα πάντως δεν μπορούσες τότε να προγραμματίσεις τη συμμετοχή σου σε έναν αγώνα και μάθαινες αν θα πετάξεις στην ουσία ανεβαίνοντας στο βουνό.
Σήμερα αυτό έχει αλλάξει, καθώς οι προβλέψεις που οποιοσδήποτε μπορεί να διαβάσει στο internet πέφτουν πολύ μέσα στη γενική ανάλυση του καιρού, και το μόνο που χρειάζεται είναι να μπορείς να εμβαθύνεις από τη γενική στην ειδική ανάλυση του μικροσυστήματος ττης περιοχής που θα πετάξεις, δηλαδή η τοπική μικρομετεωρολογία, ώστε να μπορέσεις να καταλάβεις πχ τι ώρα θα μπεί η τοπική αύρα σε κάθε κοιλάδα, αν θα περάσει ο μετεωρολογικός άνεμος και σε τι ύψος και ένταση, πόση ακριβώς θα είναι η βάση νεφών και ποια είναι η ιδανική ώρα απογείωσης, που θα σχηματιστούν γραμμές σύγκλισης των τοπικών ανέμων, τί ώρα θα φτιάξει καταιγίδα, ποια στιγμή θα μετακινηθεί η τοπική αναστροφή και σε ποιό ύψος κλπ.
Παλαιότερα, είχες τον Τσοπάνη της περιοχής για αυτές τις προβλέψεις, μετά αναπτύχθηκαν κάποια προγνωστικά μετεωρολογικά μοντέλα όπως το GFS που έκανε πρόβλεψη τεφιγράμματος ανά 50 χιλιόμετρα λαμβάνοντας υπόψιν το τοπικό ανάγλυφο, ενώ μετά εμφανίστηκαν άλλα μοντέλα όπως το WRF που έκαναν πολύ πιο αναλυτική πρόβλεψη πχ ανά 12 χιλιόμετρα.
Είμαστε παρόλα αυτά πολύ πίσω στο να μπορούμε να πιστέψουμε απόλυτα στην ακρίβεια αυτών των προβλέψεων, και πάντα θα ρωτάμε τους τοπικούς πιλότους τη γνώμη τους, οι οποίοι πάντα θα κάνουν ότι μπορούν αλλά πάντα θα πέφτουν έξω σε κάτι. Χρειάζεται λοιπόν ένα εργαλείο πρόβλεψης για την κάθε περιοχή πτήσεων, το οποίο να λαμβάνει υπόψιν όλο και περισσότερα στοιχεία από την περιοχή που θέλουμε να κάνουμε αγώνες ή απλά μια πτήση απόστασης.
Στην Ελλάδα, υπάρχουν δύο σημαντικές προσπάθειες προς την κατεύθυνση αυτή.
Η μία είναι η Ερευνα την οποία καταγράφει ο κ. Πικρός για τις τοπικές αύρες κάποιας περιοχής. Πρέπει να μπουν μέσα σε αυτή την προσπάθεια όσες πληροφορίες γνωρίζουμε, κάτι που θα μας βοηθήσει στο να πετάμε με μεγαλύτερη ασφάλεια και πιο αποδοτικά, ειδικά όταν κάνουμε ένα Cross Country, ή όταν πάμε να πετάξουμε σε ένα άγνωστο μέρος.
Η δεύτερη είναι σε όλους γνωστή και δεν είναι τίποτε άλλο από το Leonardo.
Μέσα σε αυτό, υπάρχουν σήμερα καταγεγραμένες χιλιάδες πτήσεις που έχουν γίνει στην Ελλάδα, τα δεδομένα έχουν αρχίσει και γίνονται πολλά, βρίσκονται εκεί και πρέπει να τα αναλύσουμε ώστε να καταλάβουμε τι γίνεται σε κάθε τόπο, και πότε είναι καλύτερο να πάμε να πετάξουμε εκεί, είτε μόνοι μας είτε οργανώνοντας πχ Αγώνες.
Για παράδειγμα, όταν οι διοργανωτές ανέλαβαν να κάνουν αγώνες στην Αμφίκλεια αποφάσισαν σωστά την ημερομηνία, ή απλώς τους βόλευε και δεν έλαβαν υπόψιν την πιθανότητα να έχει κακό καιρό; Και ένα δεύτερο ερώτημα: Πάντα θα βγαίνει πρώτος ο τοπικός πιλότος που ξέρει καλύτερα την περιοχή;
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Κάθισα και μελέτησα με μια απλή στατιστική μέσα από τις πτήσεις του Leonardo. Είναι μια πολύ απλοϊκή προσέγγιση την οποία έκανα σαν ένα πρώτο βήμα για να δώ αν βγαίνει κάποιο νόημα από τα στατιστικά των πτήσεων για διάφορες περιοχές, σχετικά με το πότε είναι περισσότερο ασφαλές να προγραμματίζουμε μια ημερομηνία, με βάση τις πτήσεις που έχουν γίνει στο παρελθόν, και ποιές είναι οι καλές μέρες;
Σε συζητήσεις, άκουσα ότι ο καθένας έχει τα δικά του στατιστικά και αλχημείες, πχ ο Διονύσης κοιτάζει τα ημερομήνια και τη θέση του Φεγγαριού, και κοιτάζει τι γινόταν ένα χρόνο πριν την ίδια μέρα, προσαρμόζοντας τη μετατόπιση των δύο ημερώ από τον κύκλο του φεγγαριού που είναι κατά τι λιγότερο από μήνας.
Είδα λοιπόν τα εξής:
[ img ]
Όπως βλέπετε στη φωτογραφία, πήρα για το κάθε μέρος, ποιές είναι οι καλύτερες πτήσεις που έχουν καταγραφεί στο Leonardo, και από αυτές κατέγραψα τους καλούς μήνες που έχουν τις καλές μέρες, για να γίνουν οι καλές αυτές πτήσεις. Λαμβάνοντας υπόψιν τη βαρύτητα από τον αριθμό αυτών των πτήσεων αλλά και το μέσο όρο των χιλιομέτρων που αυτές έδωσαν, δημιοτγήθηκε αυτή η εικόνα.
ΠΧ
Τα Σέρβια, είναι τόπος που συνήθως γίνονται αγώνες αετών τον Ιούλιο. Από το σύνολο αυτών των πτήσεων, βλέπουμε ότι ο Ιούλιος είναι καλός μήνας για να γίνουν αγώνες, και ίσως και ο Αύγουστος, αφού έχουν καταγραφεί σημαντικές πτήσεις και αυτόν το μήνα στην περιοχή.
Οι Παπαδάτες φαίνεται να πετάνε καλύτερα Απρίλιο και Ιούλιο
Ο Εμπεσσός σίγουρα πετάει καλά το Σεπτέμβριο που έχει πέσει το μελτέμι αλλά και τον Αυγουστο έχουν γίνει σημαντικές πτήσεις.
Ο καλύτερος μήνας για την Αμφίκλεια είναι πράγματι ο Μάιος, αλλά και τον Ιούλιο έχουν γίνει μεγάλες πτήσεις.
Για τη Δράμα ο Ιούνιος τεκμηριώνεται ότι είναι αξιόπιστος, αν και πιθανώς να πετάει καλά και άλλους μήνες, όμως δεν υπάρχουν τα σχετικά στοιχεία.
Ο Κιθαιρώνας δίνετι χιλιόμετρα Απρίλιο και Μάιο, και μετά αρχίζουν οι γλάροι.
Κλπ
Δείτε λοιπόν όλες τις περιοχές και τους μήνες που είναι τεκμηριωμένο μέσα από τις πτήσεις που έγιναν ότι οι πιθανότητες να πετάξεις καλά είναι υψηλές, και δείτε και το μέσο όρο των χιλιομέτρων από τις καλύτερες πτήσεις.
Τα συμπεράσματα δικά σας.
Εχω μια πρόταση για τον κ. Ανδρεαδάκη. Μανόλη αν μπορείς, για κάθε πτήσιμη ημέρα, βάλε ένα link όπως ανοίγουμε την πτήση που πατώντας το να έχουμε μια εικόνα του καιρού που επικρατούσε εκείνη τη μέρα, πχ με τα μέτωπα σε όλη την Ευρώπη.
Τέλος, προφανώς οι διοργανωτές στην Αμφίκλεια πήραν τη σωστή απόφαση για την ημερομηνία, και πρωταθλητής δεν βγήκε ο πιλότος που ήταν απλά ο τοπικός. Ετοιμάζουμε τώρα νέα στατιστική ανάλυση για να βρούμε τον Γκαντέμη.
Με βάση ενδείξεις, οι πιλότοι που ασχολούνται με τους αγώνες, ανήκουν σε τρεις κατηγορίες.
Α. Αυτοί που είναι οι τυχεροί, και όπου πάνε πετάνε. Σε αυτούς πρέπει να λαμβάνεται ειδική μνεια και ίσως και να τους πληρώνουμε για να έρθουν, είναι οι άμεσα Κωλόφαρδοι.
Β. υπάρχουν αυτοί που όπου πάνε, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να φέρουν γκαντεμιά, και να μην πετάξουν οι ίδιοι, αλλά ούτε και κανείς άλλος, και αυτοί είναι οι άμεσα Γκαντέμηδες.
Γ. Στην ειδική αυτή κατηγορία ιδέα του Πρωιτσάκη, ανήκουν αυτοί που όταν πάνε πετάνε, αλλά όταν δεν μπορέσουν για κάποιο λόγο να συμμετέχουν οι ίδιοι προκαλούν γκαντεμια στους άλλους που πήγαν. Είναι οι έμμεσα γκαντέμηδες δηλαδή.
Τέλος υπάρχουν και συνδυασμοί.
Θα αναλύουμε τη λίστα των συμμετοχών σε σχέση με τα τασκ που έγιναν σε κάθε αγώνα τα τελευταία χρόνια και κανείς δεν θα γλυτώσει από το Segmentation.
Βαγγέλης Τσούκας