Καμία σχέση με οικιακές συσκευές που δεν δουλεύουν καλά...
"πλυντήρια" ονομάζω τα σημεία του αέρα εκτός θερμικών όπου σε glide αντιμετωπίζεις αναταράξεις.
Στο pgforum.com το πρωτοδιάβασα πριν δυο χρόνια και δειλά δειλά άρχισα να το εφαρμόζω στην πτήση μου. Πιστεύω θα ήταν χρήσιμο να πουν απόψεις καλύτεροι πιλότοι από μένα για τις αποφάσεις τους στην πτήση.
Παράδειγμα: Παρνασσός 2500 έχεις φύγει για glide και το επόμενο σύννεφο ή θερμικό απέχει 2χλμ. Ο Παρνασσός έχει διάφορα άσχετα σημεία που έχει "πλυντήρια" δηλαδή χωρίς ίχνος ανοδικού ένα σημείο με γερό κοπάνημα. Έχει γραφτεί και από τον Άλεξ και από τον Αντρέα νομίζω για τέτοια σημεία. Σε αυτό συνήθως η ταχύτητά σου μειώνεται 30-50% ενώ το βάριο εναλλάσεται γρήγορα -4 έως -0. Κλωτσιές τρώει το αλεξίπτωτο και η διάρκεια συνήθως είναι 10-20 δευτερόλεπτα πριν ξαναπέσεις σε ήρεμο αέρα.
Άλλο παράδειγμα ίσως είναι βγαίνοντας από το κύκλωμα για το glide όταν ακόμα σε επηρεάζουν τα περίεργα ανοδικά κοντά στο σύννεφο.
Αντίστοιχα όπως χτες στον Κιθαιρώνα με μελτέμι έχεις αφήσει το θερμικό και φεύγεις κόντρα στον αέρα για το επόμενο. Κοπάνημα και ενώ λες έχει θερμικό μπροστά δεν έχει τίποτα. Ταχύτητα ως προς το έδαφος 5-10χλμ και μεγάλες αλλαγές στο βάριο.
Ο λόγος που υπάρχουν τέτοια σημεία διαφέρει από μέρος σε μέρος αλλά εγώ στις πιο πολλές περιπτώσεις πιστεύω ειδικά για τον Κιθαιρώνα ότι είναι θερμικό που μόλις το έσπασε ο αέρας και απλά είναι λιγότερο από +1, οπότε δεν κάνει μπιπ, ακόμα και να το φτάσεις, οπότε τρως τα υπήνεμα του.
Όταν κυκλώνουμε πιστεύω όλοι έχουμε αναπτύξει ένα αυτόματο ρυθμιστή πίεσης με τα φρένα που χωρίς σκέψη μαζεύουμε τα πιθανά κλεισίματα. Στην εσωτερική πλευρά πιστεύω βγαίνει αυτόματα μιας και ούτως η άλλως κρατάς σταθερή πίεση για να κυκλώσεις ομαλά (πολλές φορές κατεβάζω το χέρι αυτόματα 10 πόντους μέχρι να βρει την προηγούμενη πίεση και μετά συνειδιτοποιώ ότι πρόλαβα κλείσιμο) ενώ στην εξωτερική έχεις το νου σου και ρυθμίζεις συνέχεια τη κλίση της πτέρυγας και τις πιέσεις.
Ουσιαστικά νομίζω ότι οι αρκετές ώρες κυκλώματος (πχ το ένα τρίτο των συνολικών ωρών πτήσεις κάθε πιλότου) μας έχουν κάνει πολύ καλούς στο να μην τα τρώμε τα κλεισίματα κυκλώνοντας ακόμα και στο χειρότερο θερμικό (μιας και η κατάσταση είναι πολύ παρόμοια με όλα τα άλλα θερμικά που έχουμε πιάσει) και... practice makes perfect.
Παρεπιτπτώντος και τα 3 μεγάλα μου γλέντια πηγαίνοντα ευθεία τα έχω γλεντήσει.
Στα glide παλιότερα ή δε πάταγα καθόλου επιτάχυνση ή πάταγα λίγη και μόλις είχε κούνημα έπιανα τα φρένα, την άφηνα και καθόμουν έτοιμος για μάχη να προλάβω ότι κλείσιμο ερχόταν. Έχω πιάσει τον ευατο μου να έχει το ένα φρένο στον κ.λο, μετά το άλλο φρένο κλπ σε άσχετο σημείο στον Παρνασσό πολύ πριν το επόμενο θερμικό ενώ το αλεξίπτωτο κούναγε σαν τρελό, προσπαθώντας να το κρατήσω ανοιχτό και το κούνημα να κρατήσει 20-30 δευτερόλεπτα.
Σε αντίθεση με ένα κοπανιστό θερμικό όπου έχεις φορτίσει τη μια πτέρυγα με βάρος και στην άλλη κρατάς πιέσεις, πηγαίνοντας ευθεία θεωρώ ότι είσαι πιο ευάλωτος γιατί οι εναλλαγές πίεσης στην πτέρυγα είναι πιο απρόβλεπτες και εσύ ανέτοιμος να τις αντιμετωπίσεις. Επίσης φρενάροντας το αλεξίπτωτο κάθεσαι πολύ ώρα σε ένα σημείο όπου ήδη πας με μικρότερη ταχύτητα.
Τον τελευταίο καιρό προτιμάω να πατάω (1/3-2/3)και να μην αφήνω την επιτάχυνση στα "πλυντήρια" χωρίς δυσάρεστες παρενέργειες και αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι τελειώνουν πολύ γρήγορα. Επίσης το κούνημα φαίνεται λιγότερο και η πτέρυγα πιο συμπαγής. Χτες (χαζομέρα σπασμένα θερμικά) από περιέργεια δεν την πάταγα και ήμουν σε μια δυσάρεστη κατάσταση για κάποια λεπτά μέχρι που την πάτησα, ηρέμησα ...και πάτωσα(πάντως έψαξα μια μεγάλη πιθανή περιοχή για ανοδικό).
Αν έχει εξωφρενικό κούνημα ή είμαι κοντά στο έδαφος προτιμώ να κάνω στροφές ανοιχτές μια δεξιά μια αριστερά πάντως να βάζω το βάρος στην μια πλευρά. Χτες πχ όταν έχανα το θερμικό 30 μέτρα πάνω και πίσω από την απογείωση του Κιθαιρώνα. Αντι για ευθεία να πηγαίνω μπροστά με ανοιχτό S.
Τέλος όποτε έχω πετάξει με καλούς πιλότους πατάω επιτάχυνση στα glide μιας και πατάνε και αυτοί και έχω παρατηρήσει ότι ξαφνικά μοιάζει να έχουμε διαλέξει τον πιο ύσηχο αέρα. Αρχίζω να πιστεύω ότι δεν απέχει βέβαια και πολύ από την πραγματικότητα μιας και μάλλον πια τον βλέπουν αυτοί αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.
Τι λέτε?