Ημερομηνία Τετ Απρ 24, 2024 12:36 pm
Text Size

Ασφάλεια Πτήσεων - Συμβάντα

Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Περιγράψτε ένα συμβάν που σας έτυχε στη πτήση (ή στο έδαφος) να το αναλύσουμε.

Συντονιστής: Moderators

Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό MIK » Παρ Αύγ 29, 2008 11:52 am

Καμία σχέση με οικιακές συσκευές που δεν δουλεύουν καλά...

"πλυντήρια" ονομάζω τα σημεία του αέρα εκτός θερμικών όπου σε glide αντιμετωπίζεις αναταράξεις.

Στο pgforum.com το πρωτοδιάβασα πριν δυο χρόνια και δειλά δειλά άρχισα να το εφαρμόζω στην πτήση μου. Πιστεύω θα ήταν χρήσιμο να πουν απόψεις καλύτεροι πιλότοι από μένα για τις αποφάσεις τους στην πτήση.

Παράδειγμα: Παρνασσός 2500 έχεις φύγει για glide και το επόμενο σύννεφο ή θερμικό απέχει 2χλμ. Ο Παρνασσός έχει διάφορα άσχετα σημεία που έχει "πλυντήρια" δηλαδή χωρίς ίχνος ανοδικού ένα σημείο με γερό κοπάνημα. Έχει γραφτεί και από τον Άλεξ και από τον Αντρέα νομίζω για τέτοια σημεία. Σε αυτό συνήθως η ταχύτητά σου μειώνεται 30-50% ενώ το βάριο εναλλάσεται γρήγορα -4 έως -0. Κλωτσιές τρώει το αλεξίπτωτο και η διάρκεια συνήθως είναι 10-20 δευτερόλεπτα πριν ξαναπέσεις σε ήρεμο αέρα.

Άλλο παράδειγμα ίσως είναι βγαίνοντας από το κύκλωμα για το glide όταν ακόμα σε επηρεάζουν τα περίεργα ανοδικά κοντά στο σύννεφο.

Αντίστοιχα όπως χτες στον Κιθαιρώνα με μελτέμι έχεις αφήσει το θερμικό και φεύγεις κόντρα στον αέρα για το επόμενο. Κοπάνημα και ενώ λες έχει θερμικό μπροστά δεν έχει τίποτα. Ταχύτητα ως προς το έδαφος 5-10χλμ και μεγάλες αλλαγές στο βάριο.

Ο λόγος που υπάρχουν τέτοια σημεία διαφέρει από μέρος σε μέρος αλλά εγώ στις πιο πολλές περιπτώσεις πιστεύω ειδικά για τον Κιθαιρώνα ότι είναι θερμικό που μόλις το έσπασε ο αέρας και απλά είναι λιγότερο από +1, οπότε δεν κάνει μπιπ, ακόμα και να το φτάσεις, οπότε τρως τα υπήνεμα του.

Όταν κυκλώνουμε πιστεύω όλοι έχουμε αναπτύξει ένα αυτόματο ρυθμιστή πίεσης με τα φρένα που χωρίς σκέψη μαζεύουμε τα πιθανά κλεισίματα. Στην εσωτερική πλευρά πιστεύω βγαίνει αυτόματα μιας και ούτως η άλλως κρατάς σταθερή πίεση για να κυκλώσεις ομαλά (πολλές φορές κατεβάζω το χέρι αυτόματα 10 πόντους μέχρι να βρει την προηγούμενη πίεση και μετά συνειδιτοποιώ ότι πρόλαβα κλείσιμο) ενώ στην εξωτερική έχεις το νου σου και ρυθμίζεις συνέχεια τη κλίση της πτέρυγας και τις πιέσεις.

Ουσιαστικά νομίζω ότι οι αρκετές ώρες κυκλώματος (πχ το ένα τρίτο των συνολικών ωρών πτήσεις κάθε πιλότου) μας έχουν κάνει πολύ καλούς στο να μην τα τρώμε τα κλεισίματα κυκλώνοντας ακόμα και στο χειρότερο θερμικό (μιας και η κατάσταση είναι πολύ παρόμοια με όλα τα άλλα θερμικά που έχουμε πιάσει) και... practice makes perfect.

Παρεπιτπτώντος και τα 3 μεγάλα μου γλέντια πηγαίνοντα ευθεία τα έχω γλεντήσει.

Στα glide παλιότερα ή δε πάταγα καθόλου επιτάχυνση ή πάταγα λίγη και μόλις είχε κούνημα έπιανα τα φρένα, την άφηνα και καθόμουν έτοιμος για μάχη να προλάβω ότι κλείσιμο ερχόταν. Έχω πιάσει τον ευατο μου να έχει το ένα φρένο στον κ.λο, μετά το άλλο φρένο κλπ σε άσχετο σημείο στον Παρνασσό πολύ πριν το επόμενο θερμικό ενώ το αλεξίπτωτο κούναγε σαν τρελό, προσπαθώντας να το κρατήσω ανοιχτό και το κούνημα να κρατήσει 20-30 δευτερόλεπτα.

Σε αντίθεση με ένα κοπανιστό θερμικό όπου έχεις φορτίσει τη μια πτέρυγα με βάρος και στην άλλη κρατάς πιέσεις, πηγαίνοντας ευθεία θεωρώ ότι είσαι πιο ευάλωτος γιατί οι εναλλαγές πίεσης στην πτέρυγα είναι πιο απρόβλεπτες και εσύ ανέτοιμος να τις αντιμετωπίσεις. Επίσης φρενάροντας το αλεξίπτωτο κάθεσαι πολύ ώρα σε ένα σημείο όπου ήδη πας με μικρότερη ταχύτητα.

Τον τελευταίο καιρό προτιμάω να πατάω (1/3-2/3)και να μην αφήνω την επιτάχυνση στα "πλυντήρια" χωρίς δυσάρεστες παρενέργειες και αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι τελειώνουν πολύ γρήγορα. Επίσης το κούνημα φαίνεται λιγότερο και η πτέρυγα πιο συμπαγής. Χτες (χαζομέρα σπασμένα θερμικά) από περιέργεια δεν την πάταγα και ήμουν σε μια δυσάρεστη κατάσταση για κάποια λεπτά μέχρι που την πάτησα, ηρέμησα ...και πάτωσα(πάντως έψαξα μια μεγάλη πιθανή περιοχή για ανοδικό).

Αν έχει εξωφρενικό κούνημα ή είμαι κοντά στο έδαφος προτιμώ να κάνω στροφές ανοιχτές μια δεξιά μια αριστερά πάντως να βάζω το βάρος στην μια πλευρά. Χτες πχ όταν έχανα το θερμικό 30 μέτρα πάνω και πίσω από την απογείωση του Κιθαιρώνα. Αντι για ευθεία να πηγαίνω μπροστά με ανοιχτό S.

Τέλος όποτε έχω πετάξει με καλούς πιλότους πατάω επιτάχυνση στα glide μιας και πατάνε και αυτοί και έχω παρατηρήσει ότι ξαφνικά μοιάζει να έχουμε διαλέξει τον πιο ύσηχο αέρα. Αρχίζω να πιστεύω ότι δεν απέχει βέβαια και πολύ από την πραγματικότητα μιας και μάλλον πια τον βλέπουν αυτοί αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.

Τι λέτε?

SUNSET TEAM ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ 150KV
MIK
Competition
 
Δημοσ.: 1645

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό sot » Παρ Αύγ 29, 2008 1:01 pm

ναι

sot
EN D
 
Δημοσ.: 165

Δημοσίευσηαπό lazaros » Παρ Αύγ 29, 2008 1:32 pm

MΙΚ,

Με βάση τη χθεσινή πτήση στον Κιθαιρώνα (όπου κι εγώ είχα παρόμοια αίσθηση σε κάποιες περιπτώσεις) δυο εικασίες μπορώ να κάνω:

1. η χαμηλή αναστροφή διέλυε τα θερμικά νωρίς και έτσι είχαμε αναταράξεις χωρίς να συναντάμε κάποιο οργανωμένο, ή

2. ο άνεμος ενώ στην απογείωση έμοιαζε Β-ΒΑ πιο πάνω (στα 1000μ.) ήταν ΒΔ ==> ενδεχομένως να περνάγαμε από τα υπήνεμα θερμικών, να συνεχίζαμε Β-ΒΑ για να βρούμε το θερμικό αλλά αυτό να πέρναγε τελικά από δίπλα μας χωρίς να το συναντάμε

Οι πιο έμπειροι σίγουρα μπορούν να φωτίσουν τη κατάσταση καλύτερα...

lazaros
EN D
 
Δημοσ.: 147

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό agrodoc » Παρ Αύγ 29, 2008 2:46 pm

Δηλαδή λέτε ότι η πτέρυγα είναι πιο σταθερή σε αυτές τις περιπτώσεις, σε αντίθεση με το ευρέος γνωστό ότι η επιτάχυνση μειώνοντας τη γωνία προσβολής κάνει την πτέρυγα πιο ευπαθή σε κλείσιμο? Ειδικά σε άτσαλο αέρα?
Ενδιαφέρον... Περιμένουμε να ακούσουμε και άλλους επ'αυτού. Και εγώ στην κόντρα αέρα, δεν πατάω επιτάχυνση αν κουνάει...

Όσο γι'αυτό που λες ΜΙΚ για τα εσάκια, πιστεύω ότι η πτέρυγα είναι πιο σταθερή λόγω μεγαλύτερης ταχύτητας αέρα και λόγω "φόρτισης" (στροφή=αύξηση βύθισης=αύξηση ταχύτητας)

agrodoc
Competition
 
Δημοσ.: 302

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό sot » Παρ Αύγ 29, 2008 2:57 pm

agrodoc εγώ όχι.
....δεν λέω αυτό
:D

sot
EN D
 
Δημοσ.: 165

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό sot » Παρ Αύγ 29, 2008 3:07 pm

...μπορεί να νιώθεις λιγότερο κούνημα με επιτάχυνση αφού μειώνεται το pitch την στιγμή που μπαίνεις σε θερμικό αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η πτέρυγα δεν είναι πιο ευπαθή . ίσα -ίσα !
Μπορεί να το αρπάξεις εύκολα το κλείσιμο με την μικρή γωνία προσβολής....
... αν μπορείς όμως να πετάς γρήγορα σε αναταράξεις τότε κάντο ...
Βλέπε Valic. Χρησιμοποιούν την επιτάχυνση όπως τα φρένα αλλά αντίστροφα. Φρένα μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητα.
Καλή προπόνηση...
:D

Τελευταία επεξεργασία απο sot την Παρ Αύγ 29, 2008 7:54 pm, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
sot
EN D
 
Δημοσ.: 165

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό andread » Παρ Αύγ 29, 2008 4:04 pm

ΜΙΚ στο σχολείο ήσουν σίγουρα απο αυτους που στην έκθεση ζητούσαν 2η κόλλα πριν ακόμα εγώ γράψω τον πρόλογο! Πολυγραφότατος και απολαυστικός όπως πάντα!

Το αν 'κοβει' μεσα απο τις αναταραξεις εξαρτάται απο το αλεξίπτωτο, αλλα αλεξίπτωτα 'κοβουν' καλυτερα τον αερα αλλα χειρότερα. Μειώνουν δηλ οπως είπε ο Σωτηρής το pitch, την κίνηση μπρος-πίσω που έχουμε σε ταραγμένο αέρα.
Κάποια αλεξίπτωτα όταν κάνουν glide σε αναταράξεις μπορεί να μειώσουν το glide ratio τους παρα παρα πολυ. Στις περιπτώσεις 'πλυντηριο' το glide ratio μπορεί να μηδενιστεί. Εκει σίγουρα θελουμε ταχυτητα για να φύγουμε απο το μερος αυτό (σιγα μην την πατήσω!)

Αρα καλό ειναι να δοκιμαζουμε στο αλεξίπτωτο μας που έχουμε τα καλυτερα αποτελεσματα, πχ το 1/3 ακούγεται μια καλη και ασφαλής τιμή για glide σε απνοια, που πιθανόν να έχει και όφελος σε σχεση με το καθόλου επιτάχυνση

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό RIHAS » Παρ Αύγ 29, 2008 5:22 pm

ωραία απορία αν μπορείτε να περιμενεται μετά τον αγώνα (για ευνόητους λόγους) θα σας απαντήσω. :lol: :lol: :lol:

RIHAS
Competition
 
Δημοσ.: 241

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό norad » Παρ Αύγ 29, 2008 6:44 pm

agrodoc\";p=\"12945 έγραψε:Δηλαδή λέτε ότι η πτέρυγα είναι πιο σταθερή σε αυτές τις περιπτώσεις, σε αντίθεση με το ευρέος γνωστό ότι η επιτάχυνση μειώνοντας τη γωνία προσβολής κάνει την πτέρυγα πιο ευπαθή σε κλείσιμο? Ειδικά σε άτσαλο αέρα?


Ο λόγος που νιωθουμε μεγαλύτερη πίεση στην πτέρυγα με την επιτάχυνση είναι η αύξηση της ταχύητας πτήσης. Θα παρατηρήσεις ότι όταν πατάς επιτάχυνση (η αν ανοίξεις τα trim - sot :) ) ότι τα φρένα γίνονται πολύ πιο βαριά, και στα φρένα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η αίσθηση ότι η πτέρυγα έχει γίνει πιο "συμπαγής"

Η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω αν όντως γίνεται πιο ευπαθής σε αναταράξεις, αλλά σίγουρα τα κλεισίματα είναι πιο έντονα και βίαια.

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό sot » Παρ Αύγ 29, 2008 7:03 pm

Προσοχή :!: :!: :!:
Η αίσθηση ότι η πτέρυγα γίνεται συμπαγή με την επιτάχυνση είναι virtual reality :)

sot
EN D
 
Δημοσ.: 165

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό sot » Παρ Αύγ 29, 2008 7:07 pm

...άσχετα που δεν το έχει καταλάβει ο Άλεξ και πετάει υπερηχητικά .... :D

sot
EN D
 
Δημοσ.: 165

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό MIK » Παρ Αύγ 29, 2008 7:26 pm

andread\";p=\"12948 έγραψε:ΜΙΚ στο σχολείο ήσουν σίγουρα απο αυτους που στην έκθεση ζητούσαν 2η κόλλα πριν ακόμα εγώ γράψω τον πρόλογο! Πολυγραφότατος και απολαυστικός όπως πάντα!

Mπα ποτέ δεν βάζαν θέμα για σκι ή παραπέντε οι απατεώνες οι δάσκαλοι :cry: . 10-12 έπερνα σταθερά

Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι αν το φας με επιτάχυνση θα είναι πιο γερό.

Επίσης μάλλον δίκιο έχεις sot είναι virtual reality αλλά και το άφημά της προλαβαίνει εξίσου κλεισίματα.

Το ερώτημα είναι στις ίδιες συνθήκες πτήσης ο ίδιος πιλότος αν λάβει την απόφαση να τα περάσει όλα με μισή επιτάχυνση θα φάει τα ίδια κλεισίματα αν την περάσει με καθόλου και μόνο με φρένα? Φυσικά εδώ μπαίνει το θέμα "βουτάει-αφήνω λίγο επιτάχυνση" δηλαδή active flying αλλά όχι πια με τα φρένα αλλά με την επιτάχυνση.

Προέκταση του ερωτήματος είναι ό ίδιος πιλότος θα αισθανθεί πιο άνετα στην πτήση του αν περάσει σε 5 δευτερόλεπτα το σκατοσημείο που χωρίς θα πέρναγε σε 20 (όπως λες Μανόλη στο κοπάνημα το gps σχεδόν πάντα δίχνει μικρά νούμερα μιας και φρενάρεις και ταυτόχρονα σε "σταματάει" ο άερας). Επίσης αν πχ 200 φορές σε μια πτήση που κουνάει αισθανθώ (και ας μην είναι ουσιαστικά) την πτέρυγα σταθερή θα είμαι καλύτερα ψυχολογικά αν αιθανθώ 200 φορές αλλά με διπλάσια και τετραπλάσια διάρκεια κουνήματος την πτέρυγα να κουνάει και κοπανιέμαι μαζεύοντας πιέσεις και προλαβαίνοντας κλεισίματα με τα φρένα.

Ειλικρινά πιο πολύ με νοιάζει το πως νοιώθω παρά το να φάω ένα γερό μπροστινό 500 μέτρα πάνω από το έδαφος μια στο τόσο. Από όσο ξέρω οι καλοί πιλότοι που πατάνε πάντα δεν τα τρώνε καν οπότε κάτι θα ξέρουν. Ούτε εγώ να πω την αλήθεια αλλά ελπίζω να μη το ματιάσω. Προέκταση αυτού είναι η σκέψη "πάρτα παλιοαέρα δε μασάω είμαι πιλοταράς attaaaaaack" όταν την πατάς τέρμα που...είναι ωραίο πως να το κάνουμε.

Και άλλωστε την ίδια μέρα αυτός που έκανε cross country πάντα θυμάται τι ωραία μέρα ήταν και αυτός που πάτωσε θυμάται τι κούνημα έφαγε χωρίς λόγο. Όλα μια ιδέα είναι :P

Το ερώτημα είναι οι καλοί πιλότοι πως πετάνε όταν σε ένα glide αρχίσει το κούνημα? Την κρατάνε πατημένη και διορθώνουν με αφήματα της επιτάχυνσης να υποθέσω τρώγοντας πολύ λιγότερο κούνημα από εμάς που θα αρχίσουμε τη μάχη με τα φρένα?

Υ.Σ. rihas είμαι ακριβώς τελευταίος στο πρωτάθλημα μη με φοβάσε στείλε pm

SUNSET TEAM ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ 150KV
MIK
Competition
 
Δημοσ.: 1645

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό RIHAS » Παρ Αύγ 29, 2008 7:47 pm

Υ.Σ. rihas είμαι ακριβώς τελευταίος στο πρωτάθλημα μη με φοβάσε στείλε pm



ναι γιατί εγώ είμαι πρώτος,πλάκα πλάκα κάνω

RIHAS
Competition
 
Δημοσ.: 241

Re: Επιτάχυνση στα "πλυντήρια"?

Δημοσίευσηαπό MIK » Παρ Αύγ 29, 2008 9:01 pm

Άστα αυτά πετάς FR2 κάτι ξέρεις λέγε. :lol: ..ενώ εμείς με τα ασόδυα και να κλείσουν... θεωρητικά...χέρια ψηλά...ξερουν αυτά :P

Δέν έχετε τα κατάλληλα δικαιώματα να δείτε τα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.
SUNSET TEAM ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ 150KV
MIK
Competition
 
Δημοσ.: 1645


Επιστροφή στην Ασφάλεια Πτήσεων - Συμβάντα

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

cron