Ημερομηνία Παρ Μαρ 29, 2024 1:35 pm
Text Size

Ασφάλεια Πτήσεων - Συμβάντα

Σωστός έλεγχος της επιτάχυνσης

Περιγράψτε ένα συμβάν που σας έτυχε στη πτήση (ή στο έδαφος) να το αναλύσουμε.

Συντονιστής: Moderators

Σωστός έλεγχος της επιτάχυνσης

Δημοσίευσηαπό dim » Σάβ Δεκ 01, 2012 11:56 am

Ο θάνατος του Νικού, οι συζητήσεις που έγιναν στο forum για το σωστό check list πριν την απογείωση, καθώς και ο απολογισμός μου για φέτος - για τα λάθη που έχω κάνει μέχρι στιγμής και που θα μπορούσαν να με φέρουν σε απρόβλεπτες καταστάσεις, με οδήγησαν να γράψω αυτό το κείμενο ανοικτό προς συζήτηση αλλά κάλλιστα μπορείτε να πείτε ότι είναι ένα "σκονάκι" προς τον εαυτό μου.....
Πρόκειτε για τον προσωπικό μου επισταμένο έλεγχο στην επιτάχυνση. Έναν έλεγχο που παρόλο τον έχω σε ισχύ από το 2011, φέτος κάποια στιγμή τον αγνόησα.
------------

Σωστός έλεγχος της επιτάχυνσης
Στο αλεξίπτωτο πλαγιάς θα πρέπει οι εκπαιδευτές να σου πιπιλίσουν πολλές φορές το μυαλό για να σου γίνει κάτι συνήθεια και μηχανική κίνηση. Αν δεν γίνει αυτό τότε δυστυχώς η εμπειρία μιας δύσκολης κατάστασης είναι η μόνη σκανδάλη του μυαλού που θα σε αναγκάζει κάθε φορά να κάνεις τους ελέγχους που πρέπει λίγο πριν απογειωθείς.
Θυμάμαι ακόμα, τη “καραμέλα” που μου έλεγε συνέχεια ο Σπηλαιολόγος, ως παλιός πιλότος που είναι, να δένω την επιτάχυνση ακόμα και για μία τσουλήθρα 3 λεπτών.

«Δέσε την επιτάχυνση ακόμα και αν ξέρεις ότι δεν θα σου χρειαστεί, ακόμα και για μία τσουλήθρα 3 λεπτών. Μπορεί να κοπεί το καραμπίνερ και το σκοινάκι της επιτάχυνσης όσο μικρό και να είναι θα κρατήσει το κάθισμα και θα σου σώσει την ζωή»

Η αλήθεια είναι ότι χρειάστηκε να ακούσω αυτά τα ίδια λόγια τουλάχιστον πέντε φορές για να μου γίνει συνήθεια να δίνω σημασία στην τοποθέτηση της επιτάχυνσης, ακόμα και στα επίγεια, και να μην την δένω μηχανικά επειδή “έτσι προβλέπεται” .
Η πρώτη μου δυσάρεστη έκπληξη μαζί της ήταν τον Ιούνιο του 2011 [ https://vimeo.com/25620355 ], όταν βρέθηκα στην κορυφή του Κιθαιρώνα και δοκιμάζοντας να πατήσω επιτάχυνση ανακάλυψα ότι είχαν λυθεί οι κόμποι που κρατούν τα σχοινάκια με την μπάρα. Η μπάρα δούλευε στο “αέρα”, μόνο με το λάστιχο επαναφοράς, παρόλο του ότι τα γατζάκια ήταν ενωμένα. Απλά κρατιόταν από το λάστιχο. Αδιευκρίνιστο ακόμα γιατί και πως λύθηκαν οι κόμποι αλλά αυτή η εμπειρία με οδήγησε να μην τσιγκουνευτώ τους κόμπους και να προσθέσω στην check list σε κάθε απογείωση μου τον έλεγχο ότι η επιτάχυνση εργάζεται κανονικά.

[ img ]
[ img ]

Δηλαδή…

Ενώνουμε τα γατζάκια (brumel hooks) της επιτάχυνσης και κρατώντας τους ιμάντες με το ένα μας χέρι τεντωμένους τραβάμε με το άλλο χέρι την μπάρα της επιτάχυνσης μία δεξιά και μία αριστερά. Πρέπει να δούμε ότι αυτή τραβάει και από τις δύο μεριές τα γατζάκια πάνω στους ιμάντες.

Η βιασύνη και η τρέλα να προλάβω τις καιρικές συνθήκες για να πετάξω με έφερε για δεύτερη φορά σε δύσκολη κατάσταση με την επιτάχυνση, Ιούλιος 2012 ήταν θαρρώ. Μετά την πρώτη μου πτήση εκείνη την ημέρα έβαλα το αλεξίπτωτο μου δεμένο με την ζώνη και έτοιμο για πτήση μέσα σε ένα αμάξι στην προσγείωση με σκοπό να προλάβω να ξανανέβω στην απογείωση και να κάνω μία δεύτερη πτήση. Φτάνοντας στο χώρο της απογείωσης έβγαλα το αλεξίπτωτο από το αμάξι προσέχοντας να μην το μπερδέψω ώστε να είναι έτοιμο προς χρήση για να μην αναγκαστώ να το λύσω και να το ξαναδέσω. Έστρωσα το πανί στο διάδρομο απογείωσης , τσεκάρισα τους ιμάντες ότι είναι γυρισμένοι σωστά για reverse απογείωση (back), δέθηκα, check στο δέσιμο ΟΚ, check στον ασύρματο ΟΚ και απογειώθηκα. Αυτό ήταν. Δεν είχα κάνει πλήρως την check list που είχα συνηθίσει να κάνω πάντα. Η μπάρα της επιτάχυνσης κατά την μεταφορά μέσα στο αμάξι και με το στρίμωγμα που έφαγε, βρισκόταν κάτω από το κάθισμα και πίσω από το εφεδρικό. Η αίσθηση ότι το πανί σηκώθηκε πιο εύκολα λόγω της ήδη τραβηγμένης μπάρας επιτάχυνσης δεν με προβλημάτισε καθότι η διαφορά ήταν μικρή και αυτή έτσι κι αλλιώς αλλάζει ανάλογα με τις συνθήκες του αέρα. Η αίσθηση αμέσως μόλις απογειώθηκα ήταν ότι δεν μπορώ να κάτσω σωστά στο κάθισμα. Το πάτωμα του καθίσματος δεν κατέβαινε όσο και να το πίεζα με την μέση μου με αποτέλεσμα να είμαι μισοκαθισμένος μέσα σε αυτό. Νοιώθοντας ότι κάτι δεν ήταν σωστά κράτησα μία ευθεία πορεία προς την προσγείωση και προσπαθούσα να καταλάβω τι φταίει. Μία προειδοποίηση από τον ασύρματο με πολλές διακοπές αλλά με καθαρή την λέξη «επιτάχυνση» ακούστηκε. Ψάχνω να την βρω και δεν μπορώ να την πιάσω… κοιτάω τους ιμάντες και ανακαλύπτω ότι είναι τραβηγμένοι κατά 30% …. απορώ που βρίσκεται και με το ένα χέρι αρχίζω να ψαχουλεύω όλο το κάθισμα … και την ανακαλύπτω κάτω και πίσω από το εφεδρικό.

[ img ]
[ img ]

Το μυαλό μου άρχισε να παίρνει στροφές με χίλια. Σκεφτόμουν……: «Ποια είναι η κατάστασή μου? Δεν έχω πραγματικά επιτάχυνση. Είναι ήδη τραβηγμένη κατά 30% και σε πολλά φρένα θα έχω πρόβλημα. Αν προσγειωθώ έτσι θα έχω πρόβλημα σε τυχόν αναταράξεις και στην ενδεχόμενη μεγαλύτερη ταχύτητα που θα αποκτήσω στην τελική ευθεία της προσγείωσης. Πιθανόν το σκοινί της επιτάχυνσης να μου έχει μπλοκάρει το εφεδρικό και, αν χρειαστεί, θα δυσκολευτώ πολύ να το τραβήξω. Το αλεξίπτωτο προχωρά μέχρι στιγμής χωρίς παρατράγουδα, πολύ ομαλά, αλλά πρέπει να φέρω την επιτάχυνση στην κανονική της θέση παρά να διακινδυνεύσω προσδίδοντας στην προσγείωση μου επιπλέον αρνητικούς παράγοντες. Φέρε την επιτάχυνση στην σωστή της θέση.»
Η προσπάθεια μου να την επαναφέρω με το χέρι στην φυσική της θέση στάθηκε αδύνατη καθότι η δύναμη που απαιτούσε ήταν πέραν των δυνατοτήτων μου. Ο όγκος του εφεδρικού κάτω από το κάθισμα την εμπόδιζε να γλιστρήσει προς τα πόδια μου. Φέρνω τις μύτες των ποδιών μου όσο πιο κάτω από το κάθισμα μπορούσα και με την βοήθεια του χεριού καταφέρνω να την περάσω πάνω από τα δάκτυλα των ποδιών. Η νέα προσπάθεια να την απελευθερώσω με τα πόδια κάνοντας μία κυκλική κίνηση ώστε να ξεπεράσω τον όγκο του εφεδρικού δεν καρποφόρησε. Ήταν αδύνατο να μετακινηθεί, ήθελε απίστευτη δύναμη που δεν διέθετα. Βάζω την μπάρα ακριβώς στο τακούνι των παπουτσιών μου και αυτή την φορά σπρώχνω με όλη την δύναμη ευθεία κάτω, προς το έδαφος. Και ως δια μαγείας την νοιώθω να ξεκολλάει και να επανέρχεται στην κανονική της θέση.
Σε όλη την διάρκεια της πτήσης από εκεί και πέρα αλλά και για αρκετές μέρες αργότερα σκεφτόμουν τι είχα κάνει λάθος. Μην έχετε καμία αμφιβολία. Δεν είχα κάνει σωστά το check list. Και αυτό είναι εντελώς απαράδεκτο από μέρος μου.. Αν είχα τσεκάρει ότι η επιτάχυνση δουλεύει κανονικά, ως έκανα κάθε φορά, θα μπορούσα να δω ότι δεν βρίσκεται στη σωστή της θέση. Δεν αρκεί μόνο να ελέγξετε ότι τα γατζάκια είναι δεμένα. Πρέπει να δείτε ότι δουλεύει σωστά.
Η εμπειρία αυτή μου έμαθε ότι ακόμα και όσο σίγουροι να είστε για την ορθότητα της κατάστασης του αλεξιπτώτου σας, ακόμα και να το έχετε δέσει σε παρακείμενο της απογείωσης χώρο 5 λεπτά πριν, ακόμα και να το έχετε έτοιμο από το σπίτι σας, ακόμα και αν είστε ήδη δεμένος, έτοιμος και πηγαίνετε στο χώρο της απογείωσης με το αλεξίπτωτο στη πλάτη, ποτέ δεν παραβλέπουμε ή δεν τελούμε τελετουργικά το τελευταίο check list ενώ είμαστε δεμένοι και έτοιμοι να απογειωθούμε.
Μην περιμένετε η εμπειρία να σας σκανδαλίσει όσο αφορά τον προ-έλεγχο της πτέρυγα σας (check list) . Μην περιμένετε να βρεθείτε σε δύσκολη θέση για να προσθέσετε τον πλήρη έλεγχο της επιτάχυνσης στην ρουτίνα της απογείωσης. Μην αμελείτε να την δέσετε σε κάθε πτήση. Δεν είναι κάτι το άχρηστο η επιτάχυνση. Είναι βασικό εργαλείο που όταν την χρειαστείτε θα σας βοηθήσει να απομακρυνθείτε και να βγείτε από επικίνδυνες καταστάσεις.

Ελπίζω να σας πιπίλισα το μυαλό, καθώς - για άλλη μια φορά - με τον γραπτό αυτό λόγο προσπαθώ να εμποτίσω τον εαυτό μου να κάνει σωστά και χωρίς περικοπές όλη την διαδικασία ελέγχου του αλεξιπτώτου μου πριν απογειωθώ.

Find what you love and let it kill you - Bukowski
SY1ADR
-------------------------------------
http://vimeo.com/dimitrism
http://youtube.com/dimitrismm
dim
Competition
 
Δημοσ.: 899

Re: Σωστός έλεγχος της επιτάχυνσης

Δημοσίευσηαπό antonisk6 » Σάβ Δεκ 01, 2012 12:55 pm

Η επιτάχυνση είναι σημαντικός παράγοντας ασφαλείας αλλά και χρήσιμη για κάθε πτήση όπως ακριβώς είναι τα φρένα. Είναι λάθος να πιστεύουμε πως η επιτάχυνση χρειάζεται μόνο για την δύσκολη στιγμή, δηλαδή αν χρειαστεί θα την πατήσω για να βγω μπροστά και να "τρυπήσω". Πιλότοι υψηλού επιπέδου και μεγάλων XC επιδόσεων την χρησιμοποιούν περισσότερο από ότι χρησιμοποιούν τα φρένα παρόλο που πετάνε σε συνθήκες χαμηλής έντασης μετεωρολογικού ανέμου.Η επιτάχυνση λοιπόν είναι βασικό στοιχείο που πρέπει να ελέγχεται πριν την πτήση.

Το πιο βασικό σημείο όμως που πρέπει να καταλάβει ο κάθε πιλότος είναι το εξής. Μια συγκεκριμένη μέρα έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Δηλαδή, η μέρα είναι καλή πτητικά για XC, ή η μέρα είναι καλή για δυναμικό στην πλαγιά,ή η μέρα είναι για τσουλήθρα κλπ κλπ. Γνωρίζοντας από πριν τα χαρακτηριστικά της ημέρας μπορούμε να καθορίσουμε τον τρόπο πτήσης μας. Μετά από αυτό δεν υπάρχει λόγος για βιασύνη και άγχος. Η μέρα θα συνεχίσει να διατηρεί τα χαρακτηριστικά είτε απογειωθούμε 15 λεπτά νωρίτερα είτε 15 λεπτά αργότερα. Αυτό που ίσως αλλάξει είναι ο άνεμος στην απογείωση από κάποιο θερμικό αλλά σύντομα θα γυρίσει και θα μπορέσουμε να απογειωθούμε.
Σημαντικό λοιπόν να διατηρούμε την ηρεμία μας και να επικεντρωνόμαστε σε αυτό που κάνουμε την κάθε στιγμή: Σωστή προετοιμασία πριν την πτήση, σωστή προετοιμασία πριν την απογείωση, (πτήση), σωστή προσγείωση, σωστό μάζεμα του εξοπλισμού μας. Είτε πάμε για τσουλήθρα είτε πάμε για αγώνες είτε πάμε για XC, ότι πτήση και να κάνουμε η προετοιμασία και το κάθε στάδιο πρέπει να γίνεται σωστά και με απόλυτη προσοχή. Αν δεν γίνει κάτι από όλα τα παραπάνω σωστά αυξάνουμε τις πιθανότητες για καρδιοκτύπια κατά την διάρκεια της πτήσης αλλά και μετά αυτής.
Καλές πτήσεις με ηρεμία και σωστή προετοιμασία.

antonisk6
Competition
 
Δημοσ.: 236


Επιστροφή στην Ασφάλεια Πτήσεων - Συμβάντα

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 7 επισκέπτες