Ημερομηνία Παρ Απρ 19, 2024 1:59 am
Text Size

Ασφάλεια Πτήσεων - Συμβάντα

Προσγείωση με ανεμοβαθμίδα

Περιγράψτε ένα συμβάν που σας έτυχε στη πτήση (ή στο έδαφος) να το αναλύσουμε.

Συντονιστής: Moderators

Προσγείωση με ανεμοβαθμίδα

Δημοσίευσηαπό guru » Δευτ Μάιος 09, 2005 9:05 pm

norad έγραψε:Οι κίτρινες βούλες δείχνουν που περίπου προσγειώθηκε ο περισσότερος κόσμος.

Και επειδή στο σχεδιάγραμμα με τα κυκλάκια δεν φαίνεται καλά, σας παραθέτω σε μεγένθυση την προσγείωση του Άλεξ.

Άλεξ αν θες μπορείς να μας πεις τεχνικές λεπτομέρειες που παρουσιάζουν ενδιαφέρον.

[ img ]

Τελευταία επεξεργασία απο guru την Τετ Μάιος 11, 2005 12:01 pm, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό norad » Τρί Μάιος 10, 2005 12:21 pm

Α ρε guru, δεν σου ξαναλέω τίποτα, όλο ρόμπα με κάνεις....

Αφού με ξεμπρόσθιασες δεν μπορώ παρα να αποκαλύψω και δημόσια πλέον πως ναι, εγώ φταίω για τον κρατήρα...

Πάμε περιγραφή:

Βγαίνοντας από Τόμαρο και πηγαίνοντας προς 2ο πυλώνα φάγαμε γερή πόρτα από την άυρα. Πήγαινα με 2 - 8 χμ/ώρα και ήμουν περίπου στα 1500 όταν πήρα τον πυλώνα και άρχισα να κατευθύνομαι προς τα έξω.

Με πολύ αργή ταχύτητα και βαθμό καθόδου -2 περίπου, πέρασα πάνω από ένα λόφο με ένα παλιό κτίριο στο οποίο είχαν προσγειωθεί άλλοι 2 (ο Δημήτρης (ο Δραμινός) και ο Γιάννης ο Ζώης. Πέρασα από πάνω τους με 1000 ASL, δηλαδή καμιά 500ρια από το χωράφι που προσγειώθηκαν. Ήταν το μόνο χωράφι σε ακτίνα 2-3 χιλιομέτρων, αλλά είπα μιας και έχω ακόμα λίγο ύψος να δοκιμάσω να πάω παραπέρα. Η ταχύτητα μου χειροτέρευε και έπαιζε στα 2-3 χμ/ωρα οπότε κάλυψα όση απόσταση υπολόγισα ότι μπορούσα πριν γυρίσω ούριος για να πάω για το χωράφι. Οι αναταράξεις ήταν έντονες οπότε 500 μέτρα περίπου μετά τον λόφο άρχισα σπιράλ για να καταλήξω 4 στροφές μετά ακριβώς πάνω από το τέλος του χωραφιού, φάτσα στον άνεμο, και με λίγα φρενάκια να κατευθύνομαι με όπισθεν προς το κέντρο του χωραφιού. Όλα πήγαιναν καλά, είχα κάθοδο περίπου -1.5 με 2-3 χμ/ω όπισθεν όταν στα 4 μέτρα από το έδαφος η κάθοδος έγινε πολύ μεγάλη (πάνω από -5) και βρέθηκα στο έδαφος με την πλάτη. Τρόμαξα λίγο στο σοκ του σκασίματος, γιατί δεν μου έχει ξανατύχει να σκάσω στο έδαφος με την πλάτη :) Αφού είδα ότι κουνάω τα πάντα και δεν πονάω, σηκώθηκα και μάζεψα το παραπέντε.

Ανάλυση:

Στην άκρη του λόφου, εκεί που τελείωνε το χωράφι της προσγείωσης είχε μερικά μικρά δέντρα, με ύψος περίπου 2 - 2,5 μέτρα. Ο λόφος ήταν κοφτός στο τελείωμα του και κατέληγε σε μια μικρή χαράδρα. Το πιο πιθανό είναι ότι με κατέβασε ο ρότορας που δημιουργούσε ο αέρας που χτύπαγε στην κοφτή πλαγιά του λόφου. Το αλεξίπτωτο κατα την απότομη κάθοδο ήταν στημένο μια χαρά και τα φρένα είχαν πίεση, και γι'αυτό αποκλείω την περίπτωση του stall. Επίσης η οριζόντια ταχύτητα δεν μεταβλήθηκε κατα την πτώση (ίσως μικρή αύξηση 2-3 χ/ω) , ενισχύοντας την σκέψη καθοδικού απο ρότορα.

Τουλάχιστον δούλεψε το back protection :)

Καλές προσγειώσεις!

(P.S. Στο ίδιο χωράφι προσγειώθηκαν λίγο αργότερα Νασιόπουλος και άλλος ένας)

Τελευταία επεξεργασία απο norad την Τρί Μάιος 10, 2005 1:09 pm, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Δημοσίευσηαπό guru » Τρί Μάιος 10, 2005 1:32 pm

Άλεξ πέρα από την πλάκα, πιστεύω ότι αυτό που σου συνέβη είναι αρκετά ενδιαφέρον να το αναλύσουμε τεχνικά, και γι αυτό το ανέφερα (τόσο κομψά).

Το αλεξίπτωτο έχει δύο μεγάλες κατηγορίες καταστάσεων στην οποία μπορεί να μπει:
1. Μικρή γωνία προσβολής = κλείσιμο
2. Μεγάλη γωνία προσβολής = stall

Είμαι σίγουρος ότι μπήκες σε parachute stall, επειδή:

1. Δεν είχες οριζόντια ταχύτητα, γι αυτό έσκασες με την πλάτη.
2. Το εξαιρετικά ανώμαλο έδαφος σε συνδυασμό με την ένταση του ανέμου, δημιουργούσε έντονη ανεμοβαθμίδα στα τελευταία μέτρα πριν το έδαφος.
3. Η μεγάλη ένταση ψηλότερα, σε οδήγησε σε τακτική προσέγγισης με την όπισθεν το οποίο σημαίνει χρήση φρένων ιδίως αν πας να προσπεράσεις το χωράφι όταν η ένταση μειώνεται χαμηλά. Κακή επιλογή όταν δεν είναι καθαρό το έδαφος και έχει ανεμοβαθμίδα.
4. Το έντονο καθοδικό, ποτέ δεν φτάνει μέχρι το έδαφος, και σε κάθε περίπτωση όταν υπάρχει ταχύτητα στο αλεξίπτωτο (χωρίς φρένα) μπορείς να κάνεις ένα μεγαλοπρεπέστατο flair.

norad έγραψε:Το αλεξίπτωτο κατα την απότομη κάθοδο ήταν στημένο μια χαρά και τα φρένα είχαν πίεση, και γι'αυτό αποκλείω την περίπτωση του stall.

Στο parachute stall το αλεξίπτωτο είναι μια χαρά, απλώς δεν έχει οριζόντια ταχύτητα ως προς τον αέρα. Αν είχε, τότε θα είχες και περιθώριο στα φρένα για να τα τραβήξεις για ένα γερό flair.

Η τακτική που ακολουθώ σε παρόμοια στριμωξίδια, είναι:

1. Φαντάζομαι την ροή του αέρα σαν ποτάμι που περνά από όλες τις ιδιαιτερότητες του εδάφους, και διαλέγω το σημείο που πιθανώς να έχει την πιο στρωτή ροή.
2. Αφού βρω το σημείο που με κουνάει λιγότερο, παραμένω σε αυτό με εσάκια.
3. Στα εσάκια φροντίζω να έχω την μέγιστη ταχύτητα στο αλεξίπτωτο, ώστε να μπορώ να αντιμετωπίσω τα κλεισίματα και να κάνω πολύ καλό flair.
4. Δεν αφήνω το αλεξίπτωτο να παρεκκλίνει πάνω από 45 μοίρες από την ροή του αέρα.

Γνώμες???

Όσο για την φίλη του orck, η δικιά μου παρομοίωση προς ενδιαφερόμενους είναι:

Το παραπέντε είναι σαν το κανό. Μπορείς να μπεις σε μια ήρεμη λίμνη και να κάνεις τουρισμό χωρίς να συμβεί τίποτα. Μπορείς όμως να κατέβεις και ένα άγριο ποτάμι, οπότε θα πρέπει να έχεις την εμπειρία, εξοπλισμό και ικανότητα, για να διαφυλάξεις την ακεραιότητά σου. Η επιλογή σε κάθε περίπτωση είναι του πιλότου.

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό norad » Τρί Μάιος 10, 2005 1:41 pm

guru έγραψε:1. Δεν είχες οριζόντια ταχύτητα, γι αυτό έσκασες με την πλάτη.

Δεν είχα οριζόντια ταχύτητα λόγω ανέμυ, όχι λόγω μειωμένης ταχύτητας πτήσης... τα φρένα τα δούλευα πολύ συντηρητικά

guru έγραψε:3. Η μεγάλη ένταση ψηλότερα, σε οδήγησε σε τακτική προσέγγισης με την όπισθεν το οποίο σημαίνει χρήση φρένων ιδίως αν πας να προσπεράσεις το χωράφι όταν η ένταση μειώνεται χαμηλά. Κακή επιλογή όταν δεν είναι καθαρό το έδαφος και έχει ανεμοβαθμίδα.


Δεν είχα σκοπό να σταματήσω το σπιράλ στο τέλος του χωραφιού αλλά στην μέση. Κακός υπολογισμός. Όταν βρέθηκα στο τέλος δεν είχα επιλογή να αφήσω τα φρένα γιατι θε έφευγα μπροστά στην χαράδρα μετά τον λόφο... Έπρεπε να παραμείνω πάνω από τον λόφο...

guru έγραψε:4. Το έντονο καθοδικό, ποτέ δεν φτάνει μέχρι το έδαφος, και σε κάθε περίπτωση όταν υπάρχει ταχύτητα στο αλεξίπτωτο (χωρίς φρένα) μπορείς να κάνεις ένα μεγαλοπρεπέστατο flair.


Αν είχα δυνατότητα να αφήσω τα φρένα θα τόκανα. Το πρόβλημα ήταν ότι υπολόγισα λάθος το βγάλσιμο από το σπιράλ, ή αν θες σε πιο πρώιμο στάδιο κακώς έκανα σπιράλ - θα έπρεπε να γυρίσω ούριος και ξανά φάτσα πάνω από την αρχή του χωραφιού.

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Δημοσίευσηαπό guru » Τρί Μάιος 10, 2005 3:19 pm

Περίληψη norad έγραψε:Έκανα εκείνο, δεν έκανα το άλλο, μπλα μπλα μπλα…

Εντάξει ρε Άλεξ δεν σε είπαμε και καμπούρη…
Είπα μήπως ενδιαφέρεται κανείς για την θεωρία γύρω από την ανεμοβαθμίδα.

Από την άλλη, καλή προσγείωση είναι αυτή που φεύγεις περπατώντας, οπότε καλά τα έκανες.

Η τρύπα δεν ήταν και τόσο μεγάλη όσο την έβαλα στην φωτό, και θα κλείσει με τις πρώτες βροχές. Απλώς δεν είχα πρόχειρη κάποια άλλη φωτογραφία από κρατήρα μετεωρίτη στην Γη και έβαλα αυτή. Δεν περίμενα να το πάρεις τόσο στραβά…

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό norad » Τρί Μάιος 10, 2005 3:32 pm

Δεν το πήρα στραβά ρε, είπες να μιλήσουμε σοβαρά και το προσπάθησα αλλα με σένα είναι αδύνατον. Φέρε τώρα όσα πουρνάρια και αγκάθια μάζεψες από την τελευταία προσγείωση σου να γεμίσουμε την τρύπα μη χτυπήσει και κανας χριστιανός....

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Δημοσίευσηαπό georgex » Τρί Μάιος 10, 2005 4:06 pm

Σταύρο ευχαριστούμε. Περάσαμε πολύ καλά, και ας πετάξαμε λίγο.



Αλέξανδρε & Αποστόλη, για το θέμα της προσγείωσης:

guru η ανεμοβαθμίδα μπορεί να δημιουργείται από τις ανωμαλίες του εδάφους? λόγω αυτών δηλαδή υπάρχουν αναταράξεις στην ροή και συνεπώς μικρότερη ταχύτητα?
Στην προσγείωση στο γκόλ είδα πιλότους να προσγειώνονται με μικρή ταχύτητα μέχρι χαμηλά. Στην περίπτωση της αύρας που υπήρχε θα περιμέναμε να υπάρχει ανεμοβαθμίδα ή όχι?
Προσπαθώ να καταλάβω την ανεμοβαθμίδα και αν μπορεί να προβλευθεί πλησιάζοντας το έδαφος, ειδικά όταν έχουμε μικρή προσγείωση.

Σχετικά με τον τρόπο προσέγγισης, μάλλον με το σπιράλ όταν έχει ένταση είναι δύσκολο να προβλέψεις ακριβώς που θα βρεθείς, εκτός αν έχει γίνει πολύ εξάσκηση. Συνήθως σε αναταράξεις κατεβαίνω με μικρά wing-over, γιατί έχω την εντύπωση ότι "τρυπάω" τις αναταράξεις ή περνάω πιό γρήγορα από αυτές (και με επηρεάζουν λιγότερο?). Είχα παρατηρήσει όμως οτι γυρνώντας σε μεγάλη γωνία με τον αέρα (περισσότερο από 45 μοίρες) κάτι δεν πάει καλά στον έλεγχο του αλεξιπτώτου (καλά λοιπόν το λέει ο guru). Οπότε την επόμενη φορά μικρά wing-over - εσάκια.
Τι λέτε για αυτή την προσέγγιση?

georgex
Competition
 
Δημοσ.: 620

Δημοσίευσηαπό guru » Τρί Μάιος 10, 2005 4:46 pm

georgex, η ανεμοβαθμίδα στην προσγείωση δημιουργείται από την τριβή του αέρα με το έδαφος στα τελευταία μέτρα.

Στις Παπαδάτες, για αρκετά χιλιόμετρα από εκεί που ερχόταν η αύρα, το έδαφος είχε λόφους και δέντρα, άρα και μεγάλη τριβή που σε συνδυασμό με την ισχυρή ένταση δημιουργούσε πολύ έντονη ανεμοβαθμίδα. Παρόμοιο φαινόμενο έχει και στο Σαντομέρι όπου δεν τρυπάς και στην προσγείωση έχει σχεδόν άπνοια.

Στην προσγείωσή μου συνάντησα την ανεμοβαθμίδα, αλλά ήμουν ψιλιασμένος από την μορφολογία του μέρους και το ότι έβλεπα τα δέντρα να μην κουνιούνται από κάτω μου παρόλο που σχεδόν δεν τρυπούσα. Παρατήρησα και τις προσγειώσεις άλλων πιλότων και έβλεπα τα αλεξίπτωτά τους πως βουτούσαν την ώρα που έμπαιναν στην ανεμοβαθμίδα.

Η τεχνική που περιγράφεις για την προσγείωση, περιλαμβάνεται και σε αυτά που έγραψα στο προηγούμενο post και συμφωνώ απόλυτα.

Για αυτά που αναφέρει ο Αλεξ σχετικά με την ταχύτητα πτήσης, το μοναδικό κριτήριο είναι το πόση πίεση έχεις στα φρένα. Αν η πίεση δεν είναι αρκετή για να σου επιτρέψει ένα γερό flair, τότε δεν έχεις ταχύτητα πτήσης άσχετα με το πόσο έχεις τραβηγμένα τα φρένα ή όχι, ή με το αν πηγαίνεις μπροστά, ακίνητος ή πίσω σε σχέση με το έδαφος. Σε extreme καταστάσεις, έχω πατήσει και επιτάχυνση ώστε να μου μείνει κάποια ταχύτητα όταν μπω στην ανεμοβαθμίδα (το αναφέρω σαν παράδειγμα και δεν συνιστώ σε κανένα να το δοκιμάσει αν δεν είναι απόλυτα βέβαιος. Το είχα χρησιμοποιήσει τότε που τα αλεξίπτωτα ήταν πολύ πιο αργά).

Θεωρία:
Ταχύτητα trim (χωρίς φρένα) = 35χλμ, - 15χλμ ανεμοβαθμίδα = ταχύτητα πτήσης 20χλμ και αρχές stall.
Ταχύτητα με λίγα φρένα = 30χλμ – 15χλμ ανεμοβαθμίδα = ταχύτητα πτήσης 15χλμ αρκετά μέσα στο stall.
Τι ακολουθεί? Είτε το αλεξίπτωτο βουτά ώστε να επανέλθει στην ταχύτητα πτήσης, είτε το κρατάς με φρένα επειδή είσαι κοντά στο έδαφος, και παρασουτάρει χωρίς να έχεις άλλη ενέργεια για flair.

Υ.Γ. Μιλάμε για ανεμοβαθμίδα λόγω τριβής με το έδαφος και όχι αυτή που δημιουργείται ψηλότερα στα σύνορα διαφορετικών ρευμάτων ανέμου.

Τελευταία επεξεργασία απο guru την Τρί Μάιος 10, 2005 5:22 pm, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό guru » Τρί Μάιος 10, 2005 4:50 pm

Τα μικρά wing-over / εσάκια εκτός από το ότι δεν αφήνουν το αλεξίπτωτο να παρεκκλίνει πάνω από 45 μοίρες από την ροή του ανέμου, σε κρατούν και στην ίδια περιοχή όπου πιθανόν να έχεις βρει πιο στρωτή ροή ανέμου.

Η 360 στροφή είναι απαγορευτική, διότι όταν βρεθείς με ούριο, μία ριπή από τις αναταράξεις μπορεί να σε βάλει σε stall, ακριβώς στο σημείο που πιέζεις πολύ το εσωτερικό φρένο ώστε να μην σε ντριφτάρι ο ούριος

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό norad » Τρί Μάιος 10, 2005 4:52 pm

Μια υπερυψωμένη σε σχέση με το υπόλοιπο περιβάλλον προσγείωση (περίπου 100 μέτρα) δεν θα έπρεπε να είναι στη ζώνη πλήρους ταχύτητας αέρα και χωρίς ανεμοβαθμίδα τριβής;

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Δημοσίευσηαπό tsoukasvaggelis » Τρί Μάιος 10, 2005 5:03 pm

To θέμα δεν είναι νομίζω αν υπάρχει ΜΙΑ μόνο τεχνική, αλλά ο καθένας να έχει αναπτύξει μια θεωρία και να την εφαρμόζει αποτελεσματικά.

Εξαρτάται πάντως και από το πόσο βίαιες είναι οι αναταράξεις. ΠΧ μου έχει τύχει να βρεθώ υπήνεμος και να κάνω σπιράλ από πολύ ψηλά για να έχω πίεση μέσα στο αλεξίπτωτο, που ακόμη και μέσα στο σπιράλ χτυπιώταν βίαια σε βαθμό που να μην έχω αρκετό θάρρος για να βγώ. χαμηλότερα πάντως και πλησιάζοντας την ανεμοβαθμίδα, συμφωνώ ότι πρέπει να έχεις ταχύτητα αλλά και με επαρκή φρένα, κάνοντας μικρά εσάκια. Επειδή όμως στις αναταράξεις χαμηλά οι κάθετες συνιστώσες αυξάνουν την ταχύτητα stall, θα απέφευγα να πετάω με αυτιά, πολύ αργά ή πολύ γρήγορα (λόγω ευπάθειας) ή με μεγάλη κλίση, γενικά σε κατάσταση που θα αύξανε την ταχύτητα απώλειας στήριξης μου χαμηλά.

Αυτό που κυρίως κάνω σε καταστάσεις με χαμηλού ύψους εντάσεις ανέμου, ανατάραξη ή ανεμοβαθμίδα, είναι να διαβάζω το έδαφος και να προσπαθώ να βρώ ένα σημείο προσγείωσης που τα εμπόδια του εδάφους να προσανατολίζουν κάπως τον επιφανειακό άνεμο και κατά προτίμηση να τον κάνουν ανοδικό, και φαντάζομαι ότι δεν υπάρχει άνεμος αλλά νερό που κυλάει στό έδαφος. Στη συνέχεια ξεκινάω από ψηλά εσάκια με μεγάλες κλίσεις και κατεβαίνοντας μειώνω τις κλίσεις. Ακόμη προτιμώ να κάνω πολλά εσάκια κοντά στην προσγείωση παρά μακρινές τελικές.

Βέβαια ό καθένας με τον καιρό τελειοποιεί αυτό που νομίζει ότι είναι το σωστό, χωρίς να είναι και απαραίτητα. Αυτό που έχει σημασία είναι να έχεις ένα σχέδιο και να μην αφήνεσαι από αυτό μέχρι να πατήσεις.

Σχετικά με την Ανεμοβαθμίδα, ένας γενικός κανόνας μπορεί να είναι ότι η τριβή του ανέμου με το έδαφος είναι τόσο μεγαλύτερη όσο μεγαλύτερη είναι και η ταχύτητά του ή όσο πιο πυκνά εμπόδια υπάρχουν στο έδαφος. Αν έχεις στο νου αυτές τις δύο παραμέτρους μπορείς να προβλέψεις καταστάσεις. Βέβαια αυτό το θέμα σηκώνει πολύ συζήτηση καθώς μπαίνουν και άλλες παράμετροι όπως η υγρασία, η αστάθεια και η ώρα της ημέρας, αν ο άνεμος είναι επιφανειακός ή μεγάλου ύψους και μπορούμε να το ψάξουμε πολύ.

Για την ώρα σας χαιρετώ συνιπτάμενοι φίλοι,
Βαγγέλης

tsoukasvaggelis
Competition
 
Δημοσ.: 458

Δημοσίευσηαπό guru » Τρί Μάιος 10, 2005 5:03 pm

Γενικά όσο πιο ψηλά προσγειωθούμε τόσο πιο καλές πιθανότητες έχουμε για λιγότερες αναταράξεις και ανεμοβαθμίδα.

Είναι όμως πολύ δύσκολο να προβλέψεις ακριβώς. Εγώ χρησιμοποιώ την τεχνική (που κάπου την άκουσα ή την διάβασα) του να φαντάζομε τον αέρα σαν ποτάμι που ρέει στην μορφολογία του εδάφους και να προβλέψω που κάνει δίνες και που έρχεται πιο ομαλά. Με αυτό τον τρόπο μπορεί και πιο χαμηλές προσγειώσεις να είναι πιο ελκυστικές από τις ψηλότερες.

Γενικά όμως θα πρέπει να είμαστε ψιλιασμένοι και να μην πατάμε φρένα και να αφήνουμε το αλεξίπτωτο να ξεπεράσει τις 45 μοίρες από τον άνεμο. Αυτό δυσκολεύει την προσέγγιση, αλλά έχουμε μεγαλύτερες πιθανότητες να πετά με ενέργεια η πτέρυγά μας και να μπορούμε να κάνουμε γερό flair στα τελευταία μέτρα, το οποίο μας σώζει ακόμη και με ούριο άνεμο.

Τελευταία επεξεργασία απο guru την Τρί Μάιος 10, 2005 5:24 pm, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό guru » Τρί Μάιος 10, 2005 5:09 pm

Άρε van-tsouk, γράψαμε την ίδια τεχνική με το νερό την ίδια ώρα!!!
Μάλλον είναι καλό tip…

Σχετικά με την πίεση του αλεξιπτώτου σε έντονη σπειροειδή, η θεωρία στέκει αλλά έχει και αρνητικά: 1. με υψηλή πίεση αυξάνει και η ταχύτητα stall 2. η έξοδος από έντονη σπειροειδή, αφήνει το αλεξίπτωτο σε μεγάλη γωνία προσβολής ενώ είσαι και χαμηλά σε περιοχή με αναταράξεις (άουτς!!!). Το ίδιο και με τα wing-over.

Γενικά συμφωνώ ότι ο καθένας μπορεί να αναπτύξει την δικιά του τεχνική που να προφυλάγετε, αλλά σε αρχικό στάδιο δουλεύουν καλύτερα τα απλά tips.

Υ.Γ. Τελικά και το καλαμπούρι μας κάναμε και βγαίνει αρκετή τροφή για σκέψη.

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό andread » Τρί Μάιος 10, 2005 5:39 pm

guru έγραψε:Θεωρία:
Ταχύτητα trim (χωρίς φρένα) = 35χλμ, - 15χλμ ανεμοβαθμίδα = ταχύτητα πτήσης 20χλμ και αρχές stall.
Ταχύτητα με λίγα φρένα = 30χλμ – 15χλμ ανεμοβαθμίδα = ταχύτητα πτήσης 15χλμ αρκετά μέσα στο stall.


Προσπαθώ και γω να καταλάβω θεωρητικά το αποτέλεσμα της ανεμοβαθμίδας στην πτέρυγα μας (πρακτικά το έχω καταλάβει δια του παραδείγματος, εγώ ο φράχτης , η συκιά ΚΑΙ ο γαίδαρος !!! )

Με ποιον τροπο η ανεμοβαθμίδα επηρεάζει την ταχύτητα πτήσης ?

Η αποτομη αλλαγή του αερα απο +15 χιλ/ω σε 0 χιλ/ωρα μπορεί να παρομοιαστεί με την είσοδο σε δυνατό θερμικό ?

Η διαφορά είναι ότι στην περίπτωση της ανεμοβαθμίδας η πτέρυγα δεν μένει τόσο πίσω σε σχέση με τον πιλότο ? (αλλά ΕΙΝΑΙ πίσω σε σχέση με τον σχετικό άνεμο ?)

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό guru » Τρί Μάιος 10, 2005 5:57 pm

Ωραία, θα αναλύσουμε θεωρίες που χρειάζονται βιβλία, μέσω του φόρουμ (και με τον Άλεξ να με πειράζει).

Η είσοδος στο θερμικό και στην ανεμοβαθμίδα, είναι καταστάσεις που παίζουν με στιγμιαίες μεταβολές στις οποίες κυρίαρχο ρόλο έχει η αδράνεια της πτέρυγας και του σώματός μας. Στα βιβλία που έχω διαβάσει δεν αναλύονται επαρκώς, γιατί ασχολούνται με τις παραμέτρους της σταθερής πτήσης.

Γενικά και η είσοδος στο θερμικό και η είσοδος στην ανεμοβαθμίδα, προκαλούν την αύξηση της γωνίας προσβολής, και το πλησίασμα στο stall.

Σε αυτή την κατάσταση, μια σταθερή πτέρυγα έχει την τάση να βουτήξει μπροστά, για να ανακτήσει την χαμένη ταχύτητα και να επανέλθει στο trim speed.

Η διαφορά είναι στην αδράνεια του σώματός μας.

Στην περίπτωση της ανεμοβαθμίδας, το σώμα μας έχει χαμηλή ταχύτητα σε σχέση με το έδαφος και φρενάρει στιγμιαία το όλο σύστημα κάνοντας την βουτιά της πτέρυγας πιο έντονη.

Στην περίπτωση του θερμικού, το σώμα μας έχει υψηλή ταχύτητα σε σχέση με το έδαφος, και τραβά τις αρντάνες προς τα μπρός, κάνοντας την πτέρυγα να μείνει πίσω. Σε πολλά competition αλεξίπτωτα όμως έχω παρατηρήσει ότι η πτέρυγα όντος βουτά μπροστά κατά την είσοδο στο θερμικό.

Τα παραπάνω τα έγραψα αρκετά εκλαϊκευμένα και θα μπορούσα να κάνω πολύ πιο εξειδικευμένη ανάλυση αν υπάρχει ενδιαφέρον.

Υ.Γ. Πρέπει να καταλάβουμε ότι πετάμε πάνω σε μια μεγάλη κούνια.

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό andread » Τρί Μάιος 10, 2005 7:54 pm

guru έγραψε:Η διαφορά είναι στην αδράνεια του σώματός μας.

Ααα μπράβο !!! Αυτό δίνει την εξήγηση.

Πολύ χρήσιμα τα παραπάνω και μιας και σε βρήκαμε, μια ακόμα ερωτηση.

Έστω ανυποψίαστος πιλότος σε περίπτωση ανεμοβαθμίδας εδάφους ο οποίος πετάει με κάμποσα (φυσιολογικά κατα αλλα) φρένα.

Κάποια στιγμή το φτερό μοιάζει να μένει ακίνητο στα κάποια μέτρα πάνω απο το έδαφος και μετά βουτάει. Το πρόβλημα ειναι ότι αν έχει φρένα εκείνη την στιγμή είναι ήδη αργα - το στολάρισε ...

Υπάρχουν σημάδια τα οποία θα τον βοηθήσουν να καταλάβει το επερχόμενο στολλ ?

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό guru » Τρί Μάιος 10, 2005 9:18 pm

andread έγραψε:Υπάρχουν σημάδια τα οποία θα τον βοηθήσουν να καταλάβει το επερχόμενο στολλ ?

Ναι... ο κρατήρας γύρω μας...

Δυστυχώς το στολ στην ανεμοβαθμίδα, είναι πολύ απότομο, και με το χάσιμο ύψους μπαίνεις σε στρώμα με ακόμη μικρότερη ταχύτητα ανέμου οπότε η κατάσταση επιδεινώνεται περαιτέρω. Αν ήταν σταδιακό τότε δεν θα μιλάγαμε για ανεμοβαθμίδα και δεν θα έπαιζε σημαντικό ρόλο η αδράνεια, αφού η ταχύτητά μας θα προσαρμοζόταν πιο εύκολα.

Η πρόληψη είναι το παν. Μορφολογία εδάφους σε συνδυασμό με ισχυρό άνεμο, ένδειξη ότι τα δέντρα δεν κουνιούνται όσο θα περίμενε κανείς για 40χλμ άνεμο, είναι δείγματα που πρέπει να μας κάνουν να έχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ταχύτητα πτήσης στο αλεξίπτωτο.

Επειδή είπες ότι η πτέρυγα βουτά μπροστά, αν δεν έχουμε ύψος δεν πρέπει να το επιτρέψουμε και να προτιμήσουμε να σκάσουμε με παρασουτάζ (ούτε πολλά φρένα ώστε να μπει σε full stall).

Γενικότερα όσο σε πιο απαιτητικές καταστάσεις πετάς, τόσο πιο πολύ πρέπει να τα πας καλά με το που είναι το στολ και να μην φρενάρεις το αλεξίπτωτο ώστε να έχεις ενέργεια για να αντιμετωπίσεις οτιδήποτε.

andread έγραψε:με κάμποσα (φυσιολογικά κατα αλλα) φρένα.

Στο παραπέντε πέρασα αφού πετούσα με αετό, και δεν έχω καταλάβει για πιο λόγο πατάμε τα φρένα. Οποιοσδήποτε πετά κάτι άλλο εκτός από παραπέντε, θα σου πει ότι θέλει να έχει ταχύτητα στην πτέρυγα.

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό badder » Τετ Μάιος 11, 2005 12:35 am

[quote="guru]
Στο παραπέντε πέρασα αφού πετούσα με αετό, και δεν έχω καταλάβει για πιο λόγο πατάμε τα φρένα. Οποιοσδήποτε πετά κάτι άλλο εκτός από παραπέντε, θα σου πει ότι θέλει να έχει ταχύτητα στην πτέρυγα.[/quote]

Υποθέτω ότι η διαφορά του παραπέντε σε σχέση με οτιδήποτε άλλο είναι ότι πρόκειτε για μια πτέρυγα χωρίς σταθερά μέρη και συνεπώς ευπάθειες στη δομή της και στην αεροδυναμική της. Τα φυσιολογικά φρένα (όχι πολλά, να έχεις αισθηση της πίεσης) που αναφέρει ο Μανώλης έχουν να κάνουν με την προσπάθεια να αποτρέψεις ένα πιθανό κλείσιμο ή να επιταχύνεις την επαναφορά έαν αυτό συμβεί.

Πέρσι στη Παραμυθιά με συνθήκες ανάλογες με αυτές στις Παπαδάτες στο 2ο τασκ έμπαινα για προσγείωση στο μοναδικό χωράφι που υπήρχε. Η αύρα έιχε δυναμώσει και είχα το πολυ 5χλμ ταχύτητα. Το χωράφι ήταν περίπου 5-6 μέτρα χαμηλότερα από τον περιβάλλοντα χώρο και είχε δέντρα γύρω γύρω εκτός από την πλευρά που ερχόταν ο αέρας. Πέρασα τα δέντρα στη πίσω πλευρά του χωραφιού μόλις 2-3 μέτρα ψηλότερος και μόλις βγήκα στο καθαρό έφαγα ένα μεγαλοπρεπές ολικό μπροστινό (στα 7-8 μέτρα από το έδαφος). "Κάτσε κάτω από το αλεξίπτωτο" φώναζε ο Θανάσης ο Ρόρος που ήταν από κάτω. Και έκατσα. Άνοιξε αμέσως. Το θέμα είναι ότι λόγω του ότι πέρναγα, δεν πέρναγα τα δέντρα δεν είχα καθόλου φρένα. Θεωρώ ότι αν είχα φρένα ίσως είχα αποφύγει το κλείσιμο.

Η απλούστερη λύση είναι η σωστή.
badder
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2712

Δημοσίευσηαπό guru » Τετ Μάιος 11, 2005 10:12 am

Συμφωνώ ότι η περίπτωση του ολικού μπροστινού, είναι κάτι που αν πατούσες λίγα φρένα θα βοηθούσε.

Απλώς θα ήθελα να έχουμε στο μυαλό μας, ότι όσο λιγότερα έως καθόλου φρένα πατάμε, τόσο περισσότερη ενέργεια έχουμε στην πτέρυγα ώστε να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις. Όταν πάει να γίνει ένα γερό κλείσιμο, έχεις μεγαλύτερη διαδρομή φρένου στην διάθεσή σου για να το «ματσουκώσεις» και να το γλυτώσεις. Ή κοντά στο έδαφος περισσότερη ενέργεια για flair με ούριο, πλάγια ριπή, καθοδικό κλπ.

Η αρνητική πλευρά είναι ότι είσαι πιο κοντά στο κλείσιμο, και θα πρέπει να αναπτύξεις περισσότερο τις αισθήσεις σου για να παίρνεις πληροφορίες από την πτέρυγα. Αν πατάς λίγο τα φρένα, οπωσδήποτε παίρνεις πιο «χοντροκομένες» πληροφορίες, οπότε δεν χρειάζεσαι πολύ εμπειρία, αλλά χάνεις σε περιθώρια αντίδρασης.

Πτήση με φρένα / Υπέρ:
1. Πιο χοντροκομένες πληροφορίες
2. Απομάκρυνση από μπροστινά κλεισίματα λόγω μεγαλύτερης γωνίας προσβολής
3. Καλύτερη εκμετάλλευση θερμικού / δυναμικού.
4. Πιο αργή εξέλιξη κάποιου κλεισίματος.
Πτήση με φρένα / Κατά:
1. Λιγότερα περιθώρια για διόρθωση / flair (περίπτωση Άλεξ ανεμοβαθμίδα).
2. Πιο δύσκολη είσοδος σε δυνατό θερμικό (περίπτωση GUS εφεδρικό).
3. Πιο δύσκολη έξοδο από δυνατό θερμικό (υποθέτω ότι είναι η περίπτωση του πρώτου ατυχήματος στις Παπαδάτες SCOT).

Ο καθένας, ανάλογα με το επίπεδο της εμπειρίας του, θα πρέπει να βρει την χρυσή τομή μεταξύ «χοντροκομένες πληροφορίες / απομάκρυνση από μπροστινά» και «μεγαλύτερα περιθώρια αντίδρασης».

Όσο πιο πολύ προχωράς και μπαίνεις σε δύσκολες καταστάσεις, τόσο πιο μεγάλη σημασία έχουν τα περιθώρια αντίδρασης και τόσο πιο λεπτές πληροφορίες θα πρέπει να αντιλαμβάνεσαι από την πτέρυγα.

Μην ξεχνάμε ότι σε προχωρημένες πτήσεις όχι μόνο δεν θα έχεις τα φρένα πατημένα, αλλά θα χρησιμοποιείς και την επιτάχυνση. Οπότε θα πρέπει να εξασκηθείς στο να αντιλαμβάνεσαι τα μηνύματα που σου δίνει η πτέρυγα. Δεν συζητώ βέβαια ότι όσο ανεβαίνει το επίπεδο του αλεξιπτώτου σου προς το competition, έτσι κι αλλιώς δεν έχεις μεγάλες διαδρομές στα φρένα πριν το stall, οπότε δεν τις «σπαταλάς» χωρίς λόγο.

Ένα δικό μου tip, είναι ότι πετάω με την αρντάνη των φρένων να περνά γύρω από τα δύο δάχτυλά μου (δείκτη+διπλανό), οπότε παίρνω πολύ λεπτά μηνύματα όπως όταν ψαρεύεις με πετονιά (άντε Άλεξ κάνε μου πλάκα).

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό tsoukasvaggelis » Τετ Μάιος 11, 2005 2:19 pm

Είναι κανόνας ότι για να πιάσεις πολλά ψάρια πρέπει να καταλαβαίνεις καλά πόσο τσιμπάει. Χρειάζεσαι καλή διαχείρηση πληροφορίας.
Γειά

tsoukasvaggelis
Competition
 
Δημοσ.: 458

Δημοσίευσηαπό Marina » Τετ Μάιος 11, 2005 3:42 pm

Guru γαμω την ατυχια μου.
Εγραψες τα παρακατω. Ταχυτητα τριμ 35χλμ.-15χλμ.=20χλμ. κοντα στην ταχυτητα stall/ ταχυτητα τριμ 30χλμ.-15χλμ.=15χλμ. μεσα στο stall. Νομιζω οτι ειναι εντελως λαθος. Αυτη ειναι η ταχυτητα σου ως προς το εδαφος η οποια δεν εχει να κανει τιποτα με το stall.H ταχυτητα της πτερυγας ειναι στην πρωτη περιπτωση 35 και στην δευτερη 30χλμ. Και στις δυο περιπτωσεις μακρια απο το stall. Δηλαδη τι θες να πεις? Οτι αν δεν ειχα καθολου φρενα αρα ταχυτητα 37-38χλμ. και η ανεμοβαθμιδα (ο ανεμος) ηταν 37χλμ. αυτοματως θα στολαριζε?Μηπως καταλαβα κατι λαθος?

Δ.Μπουραζανης

Μαλλον θα βγει σαν Μαρινα αλλα βαριομουν να μπω εγω.

Marina
EN A
 
Δημοσ.: 7

Δημοσίευσηαπό guru » Τετ Μάιος 11, 2005 4:39 pm

Ρε σκίουρε, άλλη φορά να γράφεις σαν Μπουραζάνης για να μη ζηλέψει και η γυναίκα μου.

Από ότι ανέφερα, το θέμα δεν έχει αναλυθεί αρκετά από την βιβλιογραφία, η οποία προέρχεται από την αντιγραφή ανεμοπτέρων αρχικά και μετά αιωροπτέρων, που δεν έχουν το κέντρο βάρους να κρέμεται (+-)8 μέτρα κάτω από την πτέρυγα.

Έχει να κάνει με στιγμιαίες μεταβολές και την αδράνεια. Γουστάρω πολύ που έγραψες τις αντιρρήσεις σου, γιατί είχε γίνει μονόλογος και είχα βγάλει το συμπέρασμα ότι κανείς δεν κατάλαβε τίποτα ή ότι όλοι είναι φωστήρες.

Πάμε πιο αναλυτικά για να εξετάσουμε το σύστημα πιλότος + πτέρυγα.

Η πτέρυγα πετά στον αέρα με 35χλμ trim. Αν ζύγιζε 0 κιλά, δεν θα είχε αδράνεια και θα ακολουθούσε στιγμιαία οποιαδήποτε διακύμανση και να κάνει ο άνεμος (αύξηση, μείωση, άνοδο, κάθοδο, ρότορας κλπ). Επειδή όμως ζυγίζει 7 κιλά, της παίρνει λίγο χρόνο για να προσαρμοστεί στις διακυμάνσεις.

Έστω ότι ο άνεμος πριν μπούμε στην ανεμοβαθμίδα ήταν 25χλμ ως προς το έδαφος, κόντρα στην πορεία της πτέρυγας. Η πτέρυγα τότε θα πέταγε με 35χλμ trim – 25χλμ άνεμος = 10χλμ ως προς τον πλανήτη γη (έδαφος). Όταν ο άνεμος κόψει στα 10χλμ ως προς το έδαφος, η πτέρυγα θα έπρεπε να πετάξει με 35χλμ trim – 10χλμ άνεμος = 25χλμ ως προς το έδαφος. Θα πρέπει δηλαδή τα 7 κιλά της να επιταχύνουν κατά 15 χλμ ως προς το έδαφος (από 10χλμ σε 25χλμ). Επειδή λόγο αδράνειας της παίρνει λίγο χρόνο, η εξίσωση αντιστρέφετε και περνά σταδιακά από 10χλμ άνεμος + 10χλμ ταχύτητα (προ επιτάχυνσης) ως προς το έδαφος = 20χλμ ταχύτητα πτήσης (stall) στα κανονικά της 35χλμ ταχύτητα πτήσης (10χλμ άνεμος + 25χλμ τελική ταχύτητα ως προς το έδαφος). Επειδή στιγμιαία βρίσκετε να πετά με 20χλμ και άρα μειωμένη άντωση, γι αυτό τον λόγο βουτά μέχρι να αποκτήσει πάλι τα 35χλμ και να εξισορροπήσει η άντωση το βάρος μας.

Ο κακομοίρης ο πιλότος μαζί με ζώνη εφεδρικά κλπ, ζυγίζει 100 κιλά και δεν πετά ο ίδιος αλλά τον τραβάν οι αρντάνες που είναι κρεμασμένες από την πτέρυγα. Πρέπει να επιταχύνει και αυτός από 10χλμ σε 25χλμ σε σχέση με το έδαφος, αλλά του παίρνει σαφώς παραπάνω χρόνο λόγο πολλαπλάσιας αδράνειας (100κιλά σε σχέση με 7κιλά της πτέρυγας), οπότε «μένει πίσω» σε σχέση με την πτέρυγα και την αναγκάζει να βουτήξει ακόμη περισσότερο.

Το μπέρδεμα στην θεωρία γίνεται γιατί όταν εξετάζεις την αδράνεια, παίζει ρόλο η μεταβολή της ταχύτητας ως προς το σύμπαν. Στο παραπάνω παράδειγμα αναφέρθηκα ως προς το έδαφος διότι τα αποτελέσματα είναι αρκετά ακριβή για την κλίμακα ταχυτήτων που μας ενδιαφέρει. Σίγουρα η ταχύτητα ως προς τον αέρα, δεν έχει καμία σχέση με την αδράνεια ενός σώματος.

Θα μπορούσα να επεκτείνω τα παραπάνω στο για ποιους λόγους τρώμε ένα κλείσιμο. Το κλείσιμο έρχεται από στιγμιαία μεταβολή του ανέμου σε καθοδικό. Η πτέρυγά μας είναι σχεδιασμένη στο να μην «μασάει», αλλά να διατηρεί σταθερή την ταχύτητα και την γωνία προσβολής της. Έλα όμως που ζυγίζει 7 κιλά και αργεί να αντιδράσει οπότε μειώνετε στιγμιαία η γωνία προσβολής και τρώμε το κλείσιμο… Για να μην πω για τον πιλότο με τα 100 κιλά που καθυστερεί περισσότερο και χαλαρώνουν οι αρντάνες οπότε διευκολύνει το κλείσιμο πιο πολύ (αν κοιμάται βέβαια και δεν ματσουκώσει το φρένο).

Αυτά λοιπόν, να μην ξεφύγουμε και πολύ και λιποθυμήσει κανείς από το forum.

Απορίες / Αντιρρήσεις κανείς?

Υ.Γ. Μην ψαρώνετε, και εγώ κάνω λάθη και κοτσάνες, οπότε ρίχτε τα.

(Μετακίνησα το υστερόγραφο στο τέλος του κειμένου)

Τελευταία επεξεργασία απο guru την Τετ Μάιος 11, 2005 5:39 pm, επεξεργάστηκε 2 φορές συνολικά.
Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό andread » Τετ Μάιος 11, 2005 4:43 pm

Κάτσε να απαντήσω εγώ να δώ και αν το κατάλαβα:

"τριμ 35χλμ.-15χλμ.=20χλμ "
Δηλαδή οταν η ταχύτητα της αέριας μάζας στην οποία κινήται η πτέρυγα μειωθεί ΑΠΟΤΟΜΑ κατα 15 χιλ. ειναι σαν η πτέρυγα να χτύπησε τοίχο και άρα μειώθηκε ΣΤΙΓΜΙΑΙΑ ΚΑΙ η δικιά της ταχύτητα πτήσης

[guru είσαι πολυ γρήγορος, τα παραπάνω τα έγραψα πριν δω την απάντηση σου]

Τελευταία επεξεργασία απο andread την Τετ Μάιος 11, 2005 4:53 pm, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό guru » Τετ Μάιος 11, 2005 4:52 pm

Προσθήκη για την ερώτηση του Σκίουρου:

Στο παράδειγμα ανέφερα ανεμοβαθμίδα 15χλμ κάτι που είναι εξαιρετικά έντονο. Αν ήταν 35χλμ τότε δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα παρά να φωνάξουμε ΠΕΦΤΩΩΩΩ. Αυτό όμως ευτυχώς μπορεί να συμβεί μόνο όταν πετάμε σε ρότορα ή κοντά στην στρατόσφαιρα μέσα στο jet stream.

Απάντηση andread:

ΝΑΙ. όσο χρόνο χρειάζονται για να επιταχύνουν τα 7 κιλά της. Μην ρωτήσεις πόσος είναι αυτός ο χρόνος, διότι έχει να κάνει με την δύναμη που την τραβά προς τα μπρος (παράμετρος δυναμικής πτήσης) σε σχέση με την μάζα της (7 κιλά / επιτάχυνση της βαρύτητας). ΟΥΦ!!!

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό orck » Τετ Μάιος 11, 2005 4:54 pm

δεν καταλαβαινω τιποτα :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

orck
Competition
 
Δημοσ.: 447

Επόμενο

Επιστροφή στην Ασφάλεια Πτήσεων - Συμβάντα

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 5 επισκέπτες

cron