ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΣΤΗΝ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ
Κατόπιν παρατηρήσεως παραδείγματος σε αεροπορικό περιοδικό του παρελθόντος, εμπνεύστηκα ένα νέο, πολύ απλό, τρόπο προσδιορισμού μιας ημέρας κατά πόσο υπάρχει ευστάθεια ή αστάθεια και κατά συνέπεια πόσο πτήσιμη είναι.
Αυτό που έχω να κάνω, όταν πάω για πτήση, είναι να κρατάω μαζί μου ένα μπαλόνι, από αυτά των παιδικών πάρτι, και περνώντας από την προσγείωση να το γεμίσω με αέρα που θα έχει θερμοκρασία περιβάλλοντος φυσικά, π.χ. 15˚ C. Ανεβαίνοντας στην απογείωση, ας πούμε 3.000 πόδια ύψος από την προσγείωση, η θερμοκρασία του αέρα μέσα στο μπαλόνι θα έχει μειωθεί στους 6˚ C σύμφωνα με την ξηρή αδιαβατική Κατακόρυφη Θερμοβαθμίδα (Κ/Θ) του αέρα, (3˚ C κάθε 1.000 πόδια).
Τώρα αν αφήσουμε το μπαλόνι και αυτό κινηθεί προς τα κάτω, θα έχουμε ευστάθεια, αφού σύμφωνα με την Κ/Θ τυπικής ατμόσφαιρας (S.A) η θερμοκρασία μειώνεται 2˚ C κάθε 1.000 πόδια άρα στα 3.000 πόδια η θερμοκρασία περιβάλλοντος αέρα θα είναι 9˚ C κατά συνέπεια το μπαλόνι που θα περιέχει πιο ψυχρό = πιο βαρύ αέρα θα κινηθεί προς τα κάτω.
Στην περίπτωση που έχουμε αστάθεια ο αέρας καθώς ανεβαίνουμε, ψύχεται γρήγορα και δεν ακολουθεί τον ρυθμό της τυπικής ατμόσφαιράς αλλά αρκετά μεγαλύτερο, 4˚ C κάθε 1.000 άρα στα 3.000 πόδια η θερμοκρασία περιβάλλοντος αέρα θα είναι 3˚ C κατά συνέπεια το μπαλόνι που θα περιέχει πιο θερμό = πιο ελαφρύ αέρα θα κινηθεί προς τα πάνω.
Πολύ απλό δεν είναι, παίρνουμε ένα μπαλόνι το φουσκώνουμε στην προσγείωση, πάμε στην απογείωση και το αφήνουμε (όχι μπροστά εκτεθειμένο στα ανοδικά ρεύματα αλλά κάπου υπήνεμα πίσω από κανένα κτήριο ίσως) και από το εάν θα κινηθεί προς τα πάνω ή προς τα κάτω θα καταλάβουμε εάν έχουμε ευστάθεια ή αστάθεια. Ή μήπως κάνω κάπου λάθος και δεν είναι έτσι?
Ειλικρινά θα ήθελα να μοιραστώ αυτόν τον προβληματισμό μου με εσάς για περισσότερη συζήτηση και ελπίζοντας ότι θα βοηθήσουν οι γνωρίζοντες, γιατί μετεωρολόγοι σίγουρα δεν είμαστε αλλά πετάμε μέσα στην ατμόσφαιρα και όσα περισσότερα γνωρίζουμε για τους μηχανισμούς της σίγουρα τόσο καλύτερα για μας.