Πληροφοριακά χωρίς να με απασχολεί (αλλά βλέπω απασχολεί πολλούς) το ότι κάποιοι ενώ πετάν EN-B, βλέπουν ένα νέο πανί, με φοβερές επιδόσεις να είναι EΝ-B και σκέφτονται να το πάρουν. To πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουν είναι να διαβάσουν τα manual τους και μετά να σκεφτούν τα παρακάτω. Βγήκε το Sigma 9 και στα τεστ είναι στα πιο πολλά άσσος και το Sigma 8 είναι ENB με μόνο C το πόσο φρένο θέλει για spin, που από ότι έχω καταλάβει είναι το πιο απλό πράγμα να ρυθμίσεις διαφορετικά.
Προφανώς αν ήθελαν να το βγάλουν ΕΝΒ και τώρα και το 2010 θα το έβγαζαν, όπως τα έβγαζαν οι ανταγωνιστές τους. Γενικά σαν εταιρεία θεωρείται ότι κάνει πάντα το σωστό και το ασφαλές.
Μην ξεχνάμε το ΕΝ δεν σου λέει πως πετάει ένα πανί, σου λέει απλά τι θα γίνει αν κλείσει σε κάποια και μόνο σε αυτά τα τεστ σε σταθερό αέρα.
Απλά η Advance είπε ας το βγάλω C, ή μάλλον πιο πολύ πλάκα έχει το φρένο να "κόβει", δεν θα το πειράξω, κάτι τέτοιο. Τα Summit, Carrera, Arktic κλπ είναι πανιά που γράφουν περίπου τα ίδια πράγματα με το Sigma στο manual τους, δηλαδή ότι πρέπει να ξέρεις να κρατάς ανοιχτό ένα πανί που πετάει "δύο φτερά" και βουτάει πολύ γρήγορα, ενώ τα "πραφ προυφ" ξεφουσκώματα είναι στο πρόγραμμα και τα διορθώνεις χωρίς να το σκέφτεσαι. Φυσικά ανάλογα με το ποιός είναι καλό είναι να έχεις ώρες και να είσαι ζεστός πχ κάθε Μάρτη μου φαίνεται ότι θα κλείσει που και που το πανί, με το που βάλω 5-6 τρίωρες πτήσεις νομίζω ότι το πανί θα κλείσει μόνο όταν δεν κρατάω τα φρένα ή όταν όλοι χαρακτηρίζουν τη μέρα "απίθανο βρωμόξυλο".
Υπάρχει κάποιος που πιστεύει ότι μπορεί να πάρει το Carrera αλλά δεν μπορεί να πάρει Sigma, ή επειδή πετάει Makalu μπορεί να πάει το Summit?
Ξεχάστε τα τεστ, κοιτάξτε τι θα σας πουν οι έμπειροι και τι γράφει το manual. Και αυτό και το Summit και το Carrera όποιος δεν έχει ξεφτιλίσει σε σημείο να βαριέται τη ζωή σε μια κανονική μέρα με ξύλο με μεσαίο ασσόδυο απλά στο πρώτο δυνατό ξύλο θα το φάει στο κεφάλι με γερά κλεισίματα. Και εκεί θα φοβηθεί και εκεί θα το σπινάρει και θα αρχίσουν τα γλέντια...
Σημασία έχει μόνο το Aspect. Σε πολύ γενικές γραμμές πανί με aspect άνω του 5,5 πρέπει να το κρατάς και πανί με μικρότερο aspect από 5 δεν θα κλείνει, αλλά και να κλείσει θα συμπεριφερθεί ήρεμα. Τα παραπάνω για πανιά κατασκευασμένα πρόσφατα. Η σωστή πια φράση είναι "πόσο aspect μπορώ να πετάξω με ασφάλεια?" και όχι ΑΒCD.
Σχεδόν παντού στην Ελλάδα υπάρχουν άνθρωποι που σας ξέρουν και μπορούν να συμβουλέψουν για το επόμενο πανί σας. Ως ο πρώτος που τσάμπα έχασα δυο απολαυστικά χρόνια πτήσεων από το ξερό μου το κεφάλι που ήθελα δυάρι ενώ δεν ήμουν εντελώς έτοιμος και δεν έβαζα ώρες, είναι κρίμα τώρα να την πατάνε και άλλοι επειδή ξαφνικά μάκρυναν ένα φρένο και τα C μπoρούν να πάρουν Β.
Δυστυχώς δεν υπάρχει πια η EN-B και με τον ίδιο τρόπο που χωρίστηκε σε γρήγορα μεσαία και αργά ξαναχωρίζεται σε C/γρήγορα/μεσαία/αργα. Αλλά για αυτό και δεν έχουν καμία σημασία τα τεστ ξεχάστε τα.
Όπως έχω πει το πανί πρέπει να είναι τα φτερά σου, δεν πρέπει να σκέφτεσαι ότι υπάρχει και κουνιέται και τι θα κάνει. Πρέπει να είσαι ενσωματωμένος με αυτό και αν δεν είσαι απλά οι άλλοι θα απολαμβάνουν την πτήση και εσύ θα κάνεις τεστ ψυχραιμίας και ελέγχου αδρεναλίνης...
Προφανώς και οι φίλοι που έχουν ξεφτιλίσει μεσαίο ή γρήγορο ασόδυο μπορούν και να τα πάρουν και σε 10 πτήσεις να έχουν γίνει τα φτερά σου. Και είμαστε τυχεροί που ζούμε σε μια εποχή που και να κλείσουν μάλλον θα συμπεριφερθούν πολύ καλύτερα από προηγούμενες γενιές με ίδιες ή χειρότερες επιδόσεις. Aκόμα πιο τυχεροί είμαστε που τα αργά ασόδυα και τα μεσαία άνετα πάνε πολύ πολύ μακρυά. Στο να μείνουν ανοιχτά τα ίδια έχουν μείνει σε γενικές γραμμές και τον ίδιο πιλότο θέλουν, το apsect είναι aspect, η γρήγορη βουτιά είναι γρήγορη βουτιά και "αν δεν κλείνει, δεν πάει μακρυά"...λένε...ή έλεγαν...
Αντίστοιχες σκέψεις πρέπει να έχουμε και για "after school" πιλότους που κοιτάνε γρήγορα ENB. Και αυτά τα τρως στο κεφάλι και θέλουν χέρια και ή είσαι έτοιμος ή δεν είσαι...Xαζό παράδειγμα το Rush 4 με aspect 5.55. Eίχα το Rush 2 και έχω πετάξει το Rush 3 ενώ το είδα να απογειώνεται να πετάει το 4. Η ταπεινή μου αίσθηση είναι ότι με 50 πτήσεις εκ των οποίων οι 20 θερμικές με αργό ασόδυο, χωρίς προπόνηση κοντρόλ θα το φας στο κεφάλι την πρώτη δυνατή μέρα.
Με aspect 5.55 ο κατασκευαστής τα λέει έτσι.
" combining sporty dynamic handling, great speed and high levels
of safety in a comfortable and accessible package. This makes it suit
-
able for a wide range of pilots, from recreation flyers to experienced
XC hounds alike."
Με aspect 6.2 στο Carrera τα πράγματα έχουν έτσι
"from improving, ambitious pilots with a few
seasons’ flying, to very experienced pilots who wish to fly within a wider comfort zone whilst
retaining the precise handling and performance characterstics of the more demanding wings to
which they are accustomed. Experienced thermal/XC pilots flying at least 50 hours per year will
benefit the most from choosing the Carrera."
Η προσωπική μου άποψη είναι ότι σημασία έχει μόνο το aspect και η συμβουλή της εταιρίας στο manual, του δασκάλου σου και του σωστού πωλητή καθώς και η ειλικρινής αναγνώριση της ικανότητας κάθε πιλότου.
Αν ενοχλεί που αναφέρομαι σε μοντέλα σβήστε τα.