guru έγραψε:Αμφίκλεια – welcome to Congestus party
Οι ελπίδες μου για αυτόματη βόλτα πήγαινε – έλα στο Καλλίδρομο (και 30χλμ έξτρα απόσταση) εμποδίστηκαν από βαρβάτο congestus ακριβώς στην πορεία μου και βόρεια της Αμφίκλειας.
Εντάξυ, καλά ήρθαμε, ας πάμε για προσγείωση στην Αμφίκλεια, αλλά μήπως γίνεται ο χαμός προς το έδαφος?
Ανεξέλεγκτα και ισχυρά ανοδικά, ας εφαρμόσουμε τον κανόνα ασφαλείας που δεν λέει προσγειωθείτε εκεί που είστε, αλλά απομακρυνθείτε όσο μπορείτε…
Ευθεία λοιπόν μακριά από το congestus, αλλά αυτό να μεγαλώνει επικίνδυνα προς το μέρος μου. Καλά τι το ταΐζουν? Δεν μπορεί… πετάμε με την ίδια ταχύτητα ως προς τον αέρα, αν πάω ευθεία θα ξεφύγω… (famous last words)
Είμαι λίγο πιο έξω από την άκρη του congestus, και το vario ασπρίζει, τσιρίζει κλπ (ανάλυση αργότερα: +13m/s).
Πως γίνεται? Πετάω ευθεία, από επάνω είναι μπλε αν και είμαι ακριβώς στην άκρη του σύννεφου, και το νούμερο στο υψόμετρο γυρνάει σαν ρουλέτα… Μήπως δημιουργείται μέτωπο από το υπερβολικό ρούφηγμα? Full alert για το αν το υψόμετρο ανέβει επικίνδυνα, μελέτη για την πορεία μου νότια όπου οι σκιές δείχνουν να μην υπάρχουν σύννεφα, και περιμένουμε χωρίς κινήσεις πανικού…
Ευτυχώς όταν ανέβηκα στα 2500 και ενώ είχα την βάση 100-200μέτρα κάτω μου, αλλά με εμένα μπροστά από το τείχος του congestus, σταμάτησε η άνοδος.
Μου φάνηκε ότι επιτέλους άρχισα να απομακρύνομαι από τον καθόλου φιλικό τείχος, όταν μπροστά και κάτω μου άρχισε να δημιουργείται ένα νέο τείχος από το πουθενά (εμ βέβαια αφού πετάω ψηλότερα από την βάση τι περίμενες). Τώρα κατάλαβα τι το ταΐζουν και μεγαλώνει… ΠΙΛΟΤΟΥΣ!!!
Με κατάπιε λοιπόν το νέο τείχος, αλλά είχα προλάβει να σημαδέψω στο GPS πια είναι η περιοχή που από τις σκιές στο έδαφος, δεν έχει σύννεφα. Προσπαθώ μέσα στο έντονο ταρακούνημα και στο άσπρο σκοτάδι να διατηρήσω αυτή την πορεία (καθόλου εύκολο όταν οι αναταράξεις σε στρίβουν συνεχώς)…
Τελικά βγήκα όπως το περίμενα ενώ φάνηκε ότι ο κίνδυνος είχε περάσει και είχα δημιουργήσει >10χλμ απόσταση από το congestus.
Διαβάζωντας τα παραπάνω, το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να πω στον guru μετά τα σχετικά συγχαρητήρια, ήταν να προσέχει τι γράφει μην πάρει κανένας αέρα....
Το τέλος καλό, όλα καλά, δεν είναι πάντα ο κανόνας, αντίθετα μάλιστα, μόνο και μόνο ότι μπήκε κάποιος στην περιπέτεια είναι αρνητικό.
Αυτό συζήταγα πριν από λίγο με τον guru, ότι το λαθος είναι ότι βρίσκετε κανείς να πετάει δίπλα από τα congestus, αλλά πως μπορείς να προβλέψεις ότι σε 2 βουνά παρακάτω που θα πας (βλέπε 70-80 χιλιόμετρα μακριά), θα γίνετε χαμός ?
Θα αναφέρω 2 περιπτώσεις στις οποίες δεν πέταγα, η πρώτη πέρσυ στην Κόνιτσα και η δεύτερη συνέβει στις ΗΠΑ πριν από 15 χρόνια και βάλε.
Στην Κόνιτσα πέρσυ Μάϊο μήνα, είχαμε την κοινή διοργάνωση αετών και παραπέντε, και εκεί έτυχε να είμαι δντης αγώνων.
Η μέρα βρώμαγε καταιγίδα από νωρίς. Η εποχή ήταν του θερίσματος καταιγίδων στην περιοχή, και όλα έδειχναν προς τα εκεί.
Όμως οι πιλότοι ήθελαν να πετάξουν, η επιτροπή τασκ σχεδίαζε μεγάλα τρίγωνα, και όλοι ετοιμαζόντουσαν, το ίδιο και ο καιρός.
Τότε έθεσα ένα μικρό veto να γίνει πολύ μικρό το τρίγωνο μήπως και προλάβουμε.
Ξεκίνησαν οι απογειώσεις, σε καμιά ώρα από το άνοιγμα του παράθυρου όλα τα παραπέντε είχαν καθήσει λόγο του δυνατού άνεμου, ενώ 5-6 αετοί προχώραγαν να βγάλουν το τρίγωνο (ο πρώτος ήθελε λιγότερο από 15' ακόμα για να το κάνει).
Τότε οι 3 υπεύθηνοι για τον αγώνα (δντης αγώνα αετών, δντης αγώνα αλεξιπτώτου πλαγιάς και υπεύθηνος ασφαλειάς) αποφασίσαμε την διακοπή και την άμεση προσγείωση των πιλότων.
Ο λόγος ότι νότια στο τρίγωνο η ανάπτυξη του congestus ήταν πλέον ορατή (σε 25' έβρεχε μέσα στο τρίγωνο). Όλα τα παραπέντε είχαν ήδη προσγειωθεί, οι αετοί μέσα σε 5' προσγειώθηκαν και είπαμε τέλος όλα καλά.
Όμως δεν ήταν έτσι ...
Δεν ήταν έτσι για 2 λόγους, πρώτον όταν έχεις μια προδιεγεγραμμένη καταιγίδα, για μένα τουλάχιστον δεν πετάς. Αγωνιστηκά η μέρα δεν είχε νόημα, οι πιλότοι ριψοκινδύνεψαν άδικα, άσε που μπορεί οι 3 υπεύθηνοι να είμασταν στόκοι ή να κάναμε λάθος και να αργούσαμε να δώσουμε ακύρωση, και να πέρναμε κανέναν στο λαιμό μας.
Δεύτερον γιατί σχεδόν παράλληλα με το congestus στα νότια της αγωνιστικής διαδρομής, δημιουργήθικε και δεύτερο βόρεια από την απογείωση. Αποτέλεσμα ήταν πιλότος παραπέντε, που πέταξε εκτος αγώνα και ανεμοπορούσε πάνω από την απογείωση να έχει σοβαρό πρόβλημα.
Το congestus άρχισε να τον ρουφά και να τον τραβά προς Αλβανία μεριά.
Κάποιοι που ήταν στην απογείωση θα μπορούν να μας διηγηθούν πιο σωστά το τι έγινε, αυτό που θυμάμαι πάντως από τα VHF είναι να προσπαθούν να του πουν πως θα κατέβει, και όχι πως θα πετάξει ποιό γρήγορα μπροστά.
Τελικά ύστερα από 20' προσπάθειας, κατάφερε να προχωρήσει 500 μέτρα και να κατέβει άλλα 500 και να πάει για προσγείωση....
Την δεύτερη περίπτωση δεν την έζησα από κοντά, την διάβασα στα περιοδικά.
Στις ΗΠΑ σε αγώνα αετών, στο τέλος της δεκαετίας του 80, σε κάποιο σημείο βγήκε congestus και άρχισε να ρουφάει τους πιλότους.
Εκεί υπήρξαν 3 κατηγορίες πιλότων.
Η πρώτη που προσπάθησε να κατέβει όσο πιο γρήγορα μπορούσε και κατέληξε με νεκρούς που προσέκρουσαν στο βουνό με μεγάλη ταχύτητα, και βαρύτατους τραυματισμούς.
Η δεύτερη που προσπάθησε και πάλι να κατέβει όσο πιο γρήγορα μπορούσε, αλλά απλά δεν τα κατάφερε, αυτοί είχαν νεκρούς που είτε πέθαναν από το κρύο, είτε είχαν βαρύτατους τραυματισμούς αφού κατέληξαν στο gas front.
Η τρίτη ήταν αυτή που έκαναν ότι και ο guru παραπάνω, προσπάθησαν να διαφύγουν όσο πιο γρήγορα μπορούσαν, είτε προς τα εμπρός, είτε προς τα δεξιά και αριστέρα της καταιγίδας. Αυτοί δεν είχαν κανέναν τραυματισμό...
Υπ'΄όψιν ότι όλοι μαζί ήταν ένα γκρούπ σχεδόν 20 πιλότων που πέταγαν στο ίδιο περίπου σημείο....
Πάντοτε λέω ότι η πρόληψη είναι η καλύτερη αντιμετώπιση, τι κάνουμε όμως όταν κακή ώρα σαν τον guru δεν μπορούμε να προβλέψουμε ?
Διάβαζα τότε στα περιοδικά τον σωστό τρόπο αποφυγείς καταιγίδας, και λέγανε, να ξέρεις πάντα προς τα που κινήτε το congestus, και εκεί τράβα μπροστά, ή δεξιά/αριστερά. Όσο και να σε τραβάει μέσα, όσο και να σε τραβάει προς τα πάνω, εάν μπορείς να πετάξεις ποιό γρήγορα από ότι σε τραβάει, σε κάποια στιγμή θα βγεις μπροστά της 100-500 μέτρα πιο ψηλά από την βάση....
Θα πρώτινα να συζητήσουμε λίγο,τι κάνουμε όταν έχουμε ήδη κάνει το λάθος να βρεθούμε αγκαλιά με το congestus, είτε γιατί το γράψαμε στα παλιά μας τα παπούτσια, είτε γιατί δεν μπορούσαμε να το προβλέψουμε από πριν...[/quote]