Ημερομηνία Παρ Μάιος 02, 2025 3:05 pm
Text Size
Αρχική Κοινότητας Γενική Συζήτηση Συζητήσεις

Συζητήσεις

Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Θέματα γενικού ενδιαφέροντος που αφορούν τον χώρο του αλεξιπτώτου πλαγιάς.

Συντονιστής: Moderators

Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό tsoukasvaggelis » Κυρ Φεβ 27, 2011 11:46 pm

Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Όταν κάνεις πολύ καιρό να πετάξεις, και ενώ βρίσκεσαι κάτω από υψηλό βαθμό στέρησης, έχεις δύο επιλογές συνήθως. Είτε να μην το σκέφτεσαι από άμυνα να προστατέψεις τον εσωτερικό σου κόσμο, και να μην καταλήξεις στα ναρκωτικά, κάτι που μπορεί να σε οδηγήσει σε ακραίες καταστάσεις άρνησης ότι σου λείπει η πτήση, είτε από την άλλη επιλογή, να κάτσεις να σκεφτεις, να διαβασεις, να μελετήσεις στατιστικά τον τρόπο που πετάς.

Στα πλαίσια τέτοιων συλλογισμών, κάθησα μια μέρα (νύχτα) να ασχοληθώ με το θέμα του ποιές είναι οι σωστές ταχύτητες με τις οποίες πρέπει να πετάει κάποιος για να πετυχαίνει τον καλύτερο δυνατό λόγο με το αλεξίπτωτό του, ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στο αέριο μέσο που χρησιμοποιούμε.

Τι γίνεται όταν έχει αντίθετο άνεμο , καθοδικά ή ανοδικά και κινείσαι προς μια κατεύθυνση προς την οποία περιμένεις να συναντήσεις ένα θερμικό? Και πόσο γρηγορα ή αργά μπορείς να τρέξεις προκειμένου να πετύχεις το γρήγορο και αποτελεσματικό ταξίδι, με τον καλύτερο λόγο, και τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα απεναντι σε αυτό το παιχνίδι με το χρόνο και την απόσταση που λέγεται cross country?

Α πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, και ας δούμε τι λέει η θεωρία των ταχυτήτων που βασίζεται στις πολικές καμπύλες, και τι λέει η θεωρία Mc Cready για όλα αυτά?

Κατεβάστε τα δύο αρχεία σε Word και Excel.

To πρώτο περιγράφει το ζήτημα του πως να υπολογίζεις την καλύτερη ταχύτητα πτήσης ανάλογα με τις συνθήκες, και εξηγεί ένα πειραματικό μοντέλο που λειτουργεί αν τρέξεις το δεύτερο αρχείο, που θα σε βοηθήσει να καταλάβεις πως γίνονται οι υπολογισμοί.
Δεν είναι το πιο απλό θέμα, αλλά έχει ενδιαφέρον να δείτε πως οι μικρές λεπτομέρειες επηρεάζουν σημαντικά τις επιδόσεις μας στην πτήση.

Manual
http://www.sky.gr/tsoukas/Several/Speed ... ulator.doc

Calculator
http://www.sky.gr/tsoukas/Several/Speed ... lator.xlsx

Βαγγέλης Τσούκας

tsoukasvaggelis
Competition
 
Δημοσ.: 459

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό cosmit » Τρί Μαρ 01, 2011 10:06 am

_________________Πολύ διαφωτιστικά τα όσα έγραψες Βαγγέλη.
Μπράβο σου για άλλη μια φορά που μοιράζεσαι τις γνώσεις σου με τους υπόλοιπους πιλότους!!!

Κώστας Μητρατζάς

«Ένας άριστος πιλότος χρησιμοποιεί την άριστη κρίση του προς αποφυγή χρήσης της
άριστης τεχνικής του.»
cosmit
EN A
 
Δημοσ.: 15

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό tsoukasvaggelis » Τρί Μαρ 01, 2011 10:36 pm

Αυτή είναι γνώση που από μόνη της δεν έχει καμμια αξια, αν δεν την εφαρμόζεις ή αν δεν τη μοιράζεσαι με τους άλλους.

Οταν το επίπεδο στη γνώση και στην εμπειρία ανεβαίνει συνολικά, συμπαρασύρει όλους μας στη βελτίωση. Αν το επίπεδο είναι χαμηλό, δεν χρειαζεται να προσπαθήσεις πολύ για να είσαι ο μάγκας. Αν όμως είσαι ο πραγματικά μάγκας, εξελίσεσαι και απολαμβάνεις να υπάρχουν και άλλοι μάγκες γύρω σου που ο συναγωνισμός αλλά και ο ανταγωνισμός μαζί τους σε βοηθά να μετρήσεις τον εαυτό σου και να γίνεις καλύτερος με περισσότερη προσπάθεια.

Βέβαια τα παραπάνω excel δε σε κάνουν μάγκα, αλλά η συνεχής προσπάθεια σε ένα σκοπό και η αφοσίωση και επένδυση χρόνου σε αυτό που έχουμε επιλέξει να κάνουμε. Δεν αρκεί το ταλέντο.

Αυτό που εμένα μου αρέσει - και λίγο ακαδημαϊκά - είναι να δίνω ερεθίσματα σε νεότερους πιλότους για να αποκτούν μια αίσθηση του πόσα πράγματα μπορούν να ανακαλύψουν και ποσες λεπτομέρειες υπάρχουν για να βελτιώσουν για να φτάσουν ένα υψηλό επίπεδο Cross Country στο μέλλον - και να έχουν ένα σκοπό προς αυτό που εγώ αγαπώ να κάνω.

Βαγγέλης Τσούκας

tsoukasvaggelis
Competition
 
Δημοσ.: 459

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό paramick » Τετ Μαρ 02, 2011 12:08 am

Eυχαριστώ Βαγγέλη. :!:
Τα αρχεία που δίνεις αξίζουν τα bytes τους σε............ λίτρα βενζίνης,τουλάχιστον... :D

paramick
Competition
 
Δημοσ.: 1063

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό norad » Τετ Μαρ 02, 2011 4:41 pm

Έχει ενδιαφέρον ότι με δυνατό ούριο το καλύτερο glide έρχεται με τραβηγμένα φρένα! Θα περίμενα ότι το καλύτερο glide θα ήταν σε trim speed... Βαγγέλη τι λες ;

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό tsoukasvaggelis » Τετ Μαρ 02, 2011 5:05 pm

Ναι Αλεξανδρε,
Φαινεται οτι οσο μετατοπιζεις την πολικη καμπυλη προς τα δεξια η θεση των φρενων πρεπει να κατεβαινει και το airspeed πρεπει να μειωνεται για τον καλυτερο λογο. Μαλιστα, αναλογα και με την πολικη καμπυλη,φαινεται (ότι) αν πετας απο 34 μεχρι 40 χιλιομετρα την ωρα, καλυπτεις ενα μεγαλο φασμα απο ταχυτητες ουριου ανεμου που (για πού) να πετυχεις τον ιδανικο λογο. Οσο περισσοτερος ουριος τοσο πιο αργα, αλλα απο ενα σημειο και μετα δεν εχει νοημα να φρεναρεις και αλλο.

Εκει τωρα μπαινει και το ποσο πρεπει να επιταχυνεις αναλογα με το επομενο θερμικο που περιμενεις να βρεις, κατι που βαζει στο μοντελο η τριτη στηλη με το Mc Cready.

Εωανγελοσ

tsoukasvaggelis
Competition
 
Δημοσ.: 459

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό tsoukasvaggelis » Τετ Μαρ 02, 2011 7:00 pm

Επίσης μπορείτε να βρείτε τις πολικές καμπύλες του αλεξιπτώτου που σας ενδιαφέρει από το http://www.para2000.org

Evangelos

tsoukasvaggelis
Competition
 
Δημοσ.: 459

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό ian » Τετ Μαρ 02, 2011 8:25 pm

Εγω θέλω να κάνω μια υπόθεση να μου πεις Βαγγέλη αν είναι σωστη;

Aς υποθέσω ότι πετάω με την πτερυγά μου και ο μέγιστος λόγος της είναι το 9 ας πούμε,
απογειώνομαι από τον Κιθαιρώνα ένα ήσυχο πρωινό χωρίς άνεμο χωρις ανοδικά και καθοδικά και χωρίς να πατάω φρένα βλέπω στο GPS ταχύτητα Gs 38, AirSp 38, και glide 9, σκέφτομαι ας πατήσω λίγα φρενάκια να δω αν αλάζει κάτι στο λόγο, το κάνω και βλέπω ότι το 9 χαλάει και γίνεται 7,5 ασ' πούμε, όπως επίσης και το Gs και to AirSp μειώνεται, πατάω και άλλα φρένα και γίνεται 6, αφήνω τα φρένα μετά από λίγο βλέπω πάλι 9.

Σκέφτομαι τώρα να πατήσω επιτάχυνση, μία από τα ίδια όσο περισότερο πατάω τόσο χειροτερύει ο λόγος, φυσικά η ταχύτητα εδάφους και αέρος αυξάνουν, ...μετά από λίγο έχω φτάσει ήδη στο χωράφι και προσγειώνομαι.

Τα μαζεύω πάω για ένα καφεδάκι στην κυρα-Λένη και αργότερα ξανανεβαίνω για μια αλλη δοκιμαστική, τώρα εχει βοριαδάκι περίπου 15κμ απογειώνομαι για μια ακόμη φορά, είμαι φάτσα στον άνεμο δεν πατάω καθόλου φρένα, κοιτάω το όργανο και βλέπω Gs περίπου 23(38 μέιον 15=23) AirSp.38(αφού δεν φρενάρω την πτέρυγα) και λόγο χειρότερο από 9, αρχίζω να πατάω σιγά σιγά επιτάχυνση μέχρι το Glide Ratio να φτάσει πάλι το 9, ή ότι πιο κοντά στο 9, δεν με ενδιαφέρει τι και πόσο θα αλάξει προς τα πάνω στην Gs και στην ΑirSp. αρκεί εγώ να πετάω με το μέγιστο Glide που μπορω, δεν κάθομαι να υπολογίσω πόσα σκαλάκια επιτάχυνση θα πατήσω, αν δω ότι πατώντας και άλλη επιτάχυνση χαλάει ο λόγος που βλέπω στο όργανο αφήνω λιγο επιτάχυνση

Αν δεν βρω στο δρόμο μου κάποιο ανοδικό (υποτίθεται ότι η ένταση του ανέμου παραμένει σταθερή στα 15κμ/ώρα) αυτό το 9 δεν πρόκειται να πάει προς τα πάνω σε καμία περίπτωση, είναι ο καλύτερος λόγος κατολίσθησης που μπορώ να πετύχω με την χρήση της επιτάχυνσης σε καπια ενταση ανέμου πετώντας κόντρα.

Αν γυρίσω ούριος τώρα με την ίδια σταθερη ένταση ανέμου θα πρέπει να κάνω τα ίδια ανταλάσωντας την χρήση της επιτάχυνσης με τα φρένα, εδώ όμως λαμβάνουμε υπόψιν μας και την ταχύτητα αέρος δηλ. την ταχύτητα πτήσης μας ως προς τον αέρα για να μην κινδυνεύσουμε να στολάρουμε προσπαθώντας να πιάσουμε μέγιστο Glide παρόλο που ταξιδεύουμε με μεγάλες ταχύτητες εδάφους.

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι για να υπολογίσουμε το πόσο επιτάχυνση στον κόντρα άνεμο ή πόσα φρένα στον ούριο πρέπει να έχουμε για τον καλύτερο λόγο κατολίσθησης θα πρέπει απλά αν έχουμε όργανο που να δείχνει Glide Ratio να βλέπουμε τι μας λέει και ανάλογα να πατάμε η να αφήνουμε (φρένα-επιτάχυνση) για το μέγιστο δυνατό, εφόσον κιόλας πετάμε σε μία ατμόσφαιρα που μόνον σταθερή δεν είναι.

Βέβαια σε ολο αυτό δεν υπάρχει υπολογισμός Mc Cready, εκεί θα προσαρμόσω τα παραπάνω ανάλογα


Το Παρα5 ειναι ψυχολογικό αθλημα
ian
Competition
 
Δημοσ.: 210

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό tsoukasvaggelis » Πέμ Μαρ 03, 2011 9:33 pm

Ian άψογος!, αλλά με μια διαφορά.

ενώ στον κόντρα άνεμο μπορεί να χρειαστεί να παίξεις με όλο το φάσμα της επιτάχυνσης ανάλογα με τις συνθήκες, στον ούριο , το εύρος των ταχυτήτων που μπορείς να πετάξεις δεν είναι πολύ μεγάλο.
Φαντάσου ότι έχει άπειρο ούριο άνεμο. Τότε η πολική καμπύλη θα μετακινηθεί προς τα δεξιά, πάρα πολύ δεξιά, τόσο πολύ που η εφαπτομένη από το 0,0 θα πέσει πάνω στην ταχύτητα του καλύτερου βαθμού καθόδου.

Αρα θεωρητικά, πάνω από 30 kmh Airspeed σε οποιαδήποτε ταχύτητα ούριου ανέμου, και στο πραγματικό παράδειγμα του μοντέλου, 34-40kmh για να έχεις το μέγιστο λόγο.

Αν τώρα μπει ο υπολογισμός του Mc Cready, ένας απλός κανόνας είναι 5kmh πιο γρήγορα για κάθε +0,5m/s αναμενόμενο θερμικό.

Πρέπει να πληρώσεις ακριβά όμως για όλα αυτά τα tips, άσε που ξεφύγαμε εντελώς.

Χαίρομαι που υπάρχει ενδιαφέρον.

Ευάγγελος

tsoukasvaggelis
Competition
 
Δημοσ.: 459

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό ian » Πέμ Μαρ 03, 2011 9:56 pm

tsoukasvaggelis έγραψε:
Χαίρομαι που υπάρχει ενδιαφέρον.

Ευάγγελος


Πλάκα κάνεις... κατά καιρούς μας έχεις δώσει τους νευροδιαβιβαστές του εγκεφάλου μας στο χέρι :shock: βλέπε τεφίγραμμα κλπ
συνέχισε έτσι... κρίμα που ο Απόστολος Μαυροθαλασσίτης δεν συμετέχει πλέον μαθαίναμε πολλά από σας τους δυό :)

τώρα για τον ούριο το μελετάω ακόμα....


Το Παρα5 ειναι ψυχολογικό αθλημα
ian
Competition
 
Δημοσ.: 210

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό sot » Παρ Μαρ 04, 2011 10:12 am

Καλό είναι να γνωρίζουμε την θεωρία και να προσπαθούμε να την εφαρμόσουμε στην πράξη. Στο άθλημά μας όμως είναι αρκετά δύσκολο να διατηρήσουμε ακριβείς ταχύτητες για να πετύχουμε είτε καλύτερο λόγο κατολ. ή να πετάξουμε σύμφωνα με θεωρία McCready.
Μπορούμε όμως να εφαρμόζουμε τις θεωρίες κατά μέσο όρο ή όσο πιστεύουμε ότι είμαστε αρκετά κοντά στις ιδανικές τιμές. (κάποιοι το έχουν έμφυτο χωρίς να κοιτάζουν και πολύ τα όργανα).
Παρακάτω μπορείτε να κατεβάσετε ένα πρόγραμμα (είναι στα γερμανικά) και να παίξετε διαφοροποιώντας τιμές όπως άνοδο(Aufwind) , κάθοδο (abwind), ούριο άνεμο (Rueckenwind), κόντρα άνεμο (Gegenwind), φρένα και επιτάχυνση (μετακινόντας την μαύρη μπάρα αφού πρώτα πατήσετε το κουμπί «Bremsen frei verstellbar) και να δείτε πως μεταβάλλονται οι επιδόσεις.
http://dl.dropbox.com/u/185839/POLARISATOR.EXE

sot
EN D
 
Δημοσ.: 165

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό tsoukasvaggelis » Παρ Μαρ 04, 2011 9:20 pm

Και αυτό σωστό που λέει ο Σωτήρης, αλλά να μην ξεχνάμε ότι όλη η εξέλιξη των επιδόσεων, βασίζεται σε αυτήν την πολική καμπύλη των επιδόσεων, και υπάρχουν πολλοί πλέον που πετάνε αγωνιστικά αλεξίπτωτα και όχι σειριακά, με τα οποία διακρίνονται στους αγώνες. Αυτά χαρακτηρίζονται από μεγάλο λόγο σε όσο το δυνατόν υψηλότερη ταχύτητα ώστε να μην είναι ευάλωτα στις συνθήκες ανέμου.

Ειδικά στους διεθνείς παγκόσμιους αγώνες, σχεδόν όλοι πετάνε εξαιρετικών επιδόσεων αλεξίπτωτα , όπως τα R10, αλλά το ότι κάποιος είναι ψηλότερα στην τελικη κατάταξη από κάποιον άλλο, και ειδικά κάποιοι είναι πάντα ψηλότερα από κάποιους άλλους που πετάνε με τον ίδιο εξοπλισμό, δεν είναι τυχαίο, αλλά οφείλεται στο ότι κάποιοι έχουν μεγαλύτερη τύχη κλπ, αλλά και μεγαλύτερη εμπειρία, και μεγαλύτερη έμφυτη ή επίκτητη ικανότητα να πετάνε ιδανικά εκμεταλλευόμενοι το εξοπλισμό τους.

Η θεωρία τώρα με την πράξη, δεν απέχει πάρα πολύ αν μελετήσει κανείς το μοντέλο, γιατί δείχνει πόσο μεγάλη διαφορά στο λόγο μπορείς να πετύχεις ανάλογα με την ταχύτητα που πετάς για τις συνθήκες. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι αυτά γίνονται στα ανεμόπτερα μόνο με λόγο 50 προς ένα, όπως πίστευα κι εγώ μέχρι που μελέτησα τη δική μου πολική καμπύλη, και έτσι ανακάλυψα ότι στο παραπέντε, η ιδανική ταχύτητα μπορεί να έχει ένα δραματικό τελικό αποτέλεσμα στην πτήση.

Χαρακτηριστικά, αν βάλετε στο αρχείο ότι έχει 5 μόνο χιλιόμετρα κόντρα άνεμο, ανάλογα με την ταχύτητα που πετάς μπορείς να έχεις λόγο από 7 έως 9, δηλαδή πάνω από 20% διαφορά, είναι ένα παράδειγμα που δείχνει πόσο ευάλωτο είναι το παραπέντε στους ανέμους, και πόσο αξία έχει να πετάς με τη σωστή ταχύτητα.

Και μόνο αυτό το παράδειγμα αρκεί για να αναιρέσει οριστικά την άποψη ότι αυτά είναι ψηλά γράμματα για το παραπέντε, που μου θυμίζει σχολια που άκουσα κάποτε από "πιλότους" ανεμοπτέρων, ότι το παραπέντε δεν πετάει.

tsoukasvaggelis
Competition
 
Δημοσ.: 459

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό andread » Παρ Μαρ 04, 2011 10:52 pm

tsoukasvaggelis έγραψε:Ναι Αλεξανδρε,
Φαινεται οτι οσο μετατοπιζεις την πολικη καμπυλη προς τα δεξια η θεση των φρενων πρεπει να κατεβαινει και το airspeed πρεπει να μειωνεται για τον καλυτερο λογο. Μαλιστα, αναλογα και με την πολικη καμπυλη,φαινεται (ότι) αν πετας απο 34 μεχρι 40 χιλιομετρα την ωρα, καλυπτεις ενα μεγαλο φασμα απο ταχυτητες ουριου ανεμου που (για πού) να πετυχεις τον ιδανικο λογο. Οσο περισσοτερος ουριος τοσο πιο αργα, αλλα απο ενα σημειο και μετα δεν εχει νοημα να φρεναρεις και αλλο.



Βασικά δεν είναι το airspeed που πρέπει να μειώνεται αυτό είναι η παρενέργεία....
Είναι ο ρυθμός καθόδου που θέλουμε να ειναι ελάχιστος. Όταν έχουμε ανέβει στο 'τρένο' των 30 χιλ ούριου πχ αυτό που θέλουμε με απλά λογία είναι να κρατήσει όσο γίνεται περισσότερο η διαδρομή, όσο περισσότερο κρατήσει, δηλ όσο αργότερα βρεθούμε στο έδαφος , τόσο πιο μακρυά θα πάμε. Αυτό φυσικά όπως είπες Βαγγέλη αν μιλάμε μόνο για την βελτιστοποίηση του glide, αν βλέπουμε ότι σχηματίζεται σύννεφο παραδίπλα μας ενδιαφέρουν άλλα πράγματα.

Καλά στην θεωρία σκίζω... ! :D Αν τα πήγαινα και τόσο καλά στην πράξη :roll:

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Re: Σωστές Ταχύτητες Πτήσης στο Cross Country

Δημοσίευσηαπό tsoukasvaggelis » Παρ Μαρ 04, 2011 11:28 pm

Μανόλη,
αν δεις το calculator που βασίζεται στην πολική καμπύλη,και ισχύει για οποιαδήποτε πτητική συσκευή, αυτό προβλέπει τα εξής:
έστω ότι υπάρχει ούριος άνεμος 10 kmh. Τότε στην στήλη headwind βάζουμε -10.
Αν πάμε τώρα χαμηλότερα στην ίδια στήλη, βάφεται με πράσινο η ένδειξη του μέγιστου λόγου κατολίσθησης, η οποία όπως στη φωτογραφία φαίνεται ότι βρίσκεται στα 38kmh για το συγκεκριμένο βέβαια αλεξίπτωτο, ενώ εκεί που είναι ο καλύτερος βαθμός καθόδου που είναι τα 30 kmh, ο λόγος γίνεται κατά πολύ μικρότερος.

Αυτό είναι το ενδιαφέρον, στο ότι αυτά που έχουμε στο μυαλό μας ανατρέπονται μερικές φορές. Βέβαια εξαρτάται από το τι ακριβώς θέλουμε να κάνουμε στην πτήση.
[ img ]

Τώρα όσο για τη θεωρία και την πράξη, όλοι το ίδιο καλοί είμαστε, άλλος διαβάζει, άλλος κάνει baby sitting, άλλος έχει meeting, σίγουρα όμως κάπου υπάρχει ένα παράθυρο που βλέπουμε τον ουρανό και τα σύννεφα, και είμαστε όλοι πάρα πολύ καλοί στο ΑεροΜπανιστήρι. Ευτυχώς υπάρχει και το Live και θυμόμαστε ότι κάποιος κάπου κάποτε πετάει, εκεί που κάποτε κάπως κάπου πετούσαμε κι εμείς.


Ευάγγελος

tsoukasvaggelis
Competition
 
Δημοσ.: 459


Επιστροφή στην Συζητήσεις

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 3 επισκέπτες