Ημερομηνία Παρ Ιαν 28, 2022 8:01 am
Text Size

Ασφάλεια Πτήσεων - Συμβάντα

Προσγείωση με ανεμοβαθμίδα

Περιγράψτε ένα συμβάν που σας έτυχε στη πτήση (ή στο έδαφος) να το αναλύσουμε.

Συντονιστής: Moderators

Δημοσίευσηαπό guru » Τετ Μάιος 11, 2005 5:03 pm

Sorry παίδες το παράκανα… Αυτή η ανάλυση χρειάζεται πίνακα και αρκετή ώρα συζήτηση (ο Άλεξ μου είπε ότι χρειάζεται και wind tunnel και CFD computed fluid dynamics).

Το συμπέρασμα:
Όταν μειώνεται ο άνεμος λόγω ανεμοβαθμίδας, ΝΑΙ Η ΠΤΕΡΥΓΑ ΣΤΟΛΛΑΡΕΙ & ΝΑΙ Ο ΠΙΛΟΤΟΣ ΜΕΝΕΙ ΠΙΣΩ.
Οπότε μην πατάτε τα φρένα για να υπάρχει περιθώριο αντίδρασης.

Υ.Γ. Εδώ δένει και το σχόλιο του dealer, ότι το internet έχει και κάποια όρια.

Τελευταία επεξεργασία απο guru την Τετ Μάιος 11, 2005 5:07 pm, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό ever-rest » Τετ Μάιος 11, 2005 5:04 pm

Επειδη η απαντηση σου ειναι αρκετα μπερδεμενη και επειδη νομιζω οτι εξεταζεις το θεμα αναφεροντας πολλες φορες την ταχυτητα ως προς το εδαφος κατι που δεν εχει να κανει τιποτα με το stall, θα ηθελα να μου δωσεις πριν σου απαντησω ενα παραδειγμα σαν το προηγουμενο αλλα θεωρωντας οτι δεν εχουμε αντιθετο ανεμο αλλα ουριο 50χλμ. Τι θα συμβει?

ever-rest
DHV2
 
Δημοσ.: 109

Δημοσίευσηαπό andread » Τετ Μάιος 11, 2005 5:05 pm

Ξεκάθαρισαν όλα τωρα.
ΑΨΟΓΗ ΕΞΗΓΗΣΗ

Στο παρελθόν έχω χρησιμοποιήσει μερικές φορές αρκετά φρένα σε περιπτώσεις που έχει λίγο (~10 χιλ) ανεμο (σε καθαρό μέρος χωρίς εμπόδια) ώστε να κάνω σχετικα κάθετη προσεγγιση

Διαπιστώνω τώρα ότι αυτό μπορεί να προκαλέσει προβλήματα, αλλά η ερώτηση είναι : 10-20 χιλ αέρα στα 50-100 μ απο καθαρό ισιο έδαφος τι ανεμοβαθμίδα μπορούν να δημιουργήσουν ?

Πρεπει να μας ανησυχεί το φαινόμενο σε τετοιες περιπτώσεις ?

Επόμενη ερώτηση:
Λογικά μια μεγάλη ανεμοβαθμίδα θα μπορούσε να είναι υπεύθυνη για
φλατ σπινς αν ο πιλότος κανει μεγάλη στροφή (οχι απαραίτητα απότομη) κοντά στο έδαφος....
Σωστό ή λάθος ?

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό guru » Τετ Μάιος 11, 2005 5:32 pm

Παράδειγμα Σκίουρου με ούριο 50χλμ και ανεμοβαθμίδα 15χλμ

Πρώτα από όλα θα τους στείλουμε και αυτούς που έμειναν, γιατί το παράδειγμα αντιστρέφεται, άσε που όταν πας για προσγείωση με 50χλμ ούριο + 35 trim = 85 ως προς το έδαφος, πας για βρούβες και δεν σε απασχολεί η ανεμοβαθμίδα.

Πάμε λοιπόν:

Πριν την ανεμοβαθμίδα:
Ταχύτητα πτήσης: 35 χλμ
Ταχύτητα ανέμου: 50 χλμ
Ταχύτητα ως προς το έδαφος: 85χλμ

Μετά την ανεμοβαθμίδα:
Ταχύτητα πτήσης (μετά την καθυστέρηση λόγο αδράνειας): 35χλμ
Ταχύτητα ανέμου: 35χλμ (εφόσον η ανεμοβαθμίδα ελαττώνει κατά 15)
Ταχύτητα ως προς το έδαφος: 70χλμ.

Σε αυτή την περίπτωση, η πτέρυγα θα πρέπει να επιβραδύνει από 85χλμ σε 70χλμ. Άρα στιγμιαία θα τρέχει παραπάνω από ότι θα έπρεπε. Πόσο?

Ταχύτητα πτήσης: 50χλμ την ώρα, σαν να χτύπησε σε τοίχο.
Ο πιλότος θα αργήσει ακόμη περισσότερο να επιβραδύνει, οπότε η πτέρυγα θα μείνει θεωρητικά πίσω.

Πρακτικά τώρα, κάποιος θα πρέπει να το δοκιμάσει. Έχω δοκιμάσει την ανεμοβαθμίδα με κόντρα, αλλά όχι με ούριο.

Απάντηση andread:

10-20χλμ μάλλον δεν είναι πολλά, εξαρτώμενα βέβαια και από την μορφολογία του εδάφους (αν έχεις κανένα τεράστιο δέντρο μπροστά, οπότε μάλλον μεγαλύτερο πρόβλημα θα αποτελούν οι αναταράξεις και όχι η ανεμοβαθμίδα).

Στις Παπαδάτες, ο άνεμος ήταν 40χλμ και το έδαφος αρκετά χιλιόμετρα με δέντρα και λόφους, οπότε καταλαβαίνετε τι είδους συνθήκες απαιτούνται.

Σπιν.

Το σπιν προέρχεται από στολ κάποιας πλευράς.
Αν πετάς κοντά στο στολ (είτε από φρένα, ανεμοβαθμίδα κλπ), τότε μία ελαφρός ασσύμετρη πίεση στο φρένο ή μια ανατάραξη μπορεί να σε βάλει σε σπιν. Αν επίτηδες πιέσεις το ένα φρένο για να στρίψεις, τότε σίγουρα θα μπεις σε σπιν.

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό andread » Τετ Μάιος 11, 2005 5:50 pm

guru έγραψε:Σε αυτή την περίπτωση, η πτέρυγα θα πρέπει να επιβραδύνει από 85χλμ σε 70χλμ. Άρα στιγμιαία θα τρέχει παραπάνω από ότι θα έπρεπε. Πόσο?

Ταχύτητα πτήσης: 50χλμ την ώρα, σαν να χτύπησε σε τοίχο.
Ο πιλότος θα αργήσει ακόμη περισσότερο να επιβραδύνει, οπότε η πτέρυγα θα μείνει θεωρητικά πίσω.

Πρακτικά τώρα, κάποιος θα πρέπει να το δοκιμάσει. Έχω δοκιμάσει την ανεμοβαθμίδα με κόντρα, αλλά όχι με ούριο.


Εχεις φτάσει ώς την μέση της εξήγησης του dynamic soaring !!!!
ΣΠΕΣΙΑΛ!!!!!

Εδω όμως έχω αντίρηση!!!!
Για να καταφέρει η πτέρυγα να βρεθεί σε κατάσταση πτήσης με 50χιλ
σημαίνει οτι θα αναγκαστεί να μειώσει σε εξειρετικα μικρο χρόνο και πολυ απότομα την γωνία προσβολής της ...

Αρα ολικο μπροστινό , δεν θα προλαβει να συμβεί το δεύτερο μέρος που περιγράφεις.

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό ever-rest » Τετ Μάιος 11, 2005 5:57 pm

Guru μου εχεις κανει το μυαλο σαλατα. Αυτο το θεμα μονο απο κοντα μπορει να συζητηθει. Τις λεπτομερειες αυτων που γραφεις θα τις συζητησουμε απο κοντα, στα περισσοτερα διαφωνω. Η βασικη μου αντιρρηση ειναι οτι εξεταζεις το θεμα stall βαζοντας μεσα δεδομενα οπως κοντρα στον ανεμο η ουριος. Μα αυτα εχουν να κανουν μονο με αυτο που εμεις αντιλαμβανοματε επειδη εχουμε ματια και βλεπουμε την γη. Η πτερυγα δεν αντιλαμβανετε τετοια πραγματα. Η πτερυγα ειτε ουρια ειτα φατσα πεταει με την ιδια ταχυτητα (οχι ως προς το εδαφος) αρα θα στολαρει στην ιδια ταχυτητα. Θα σου αναλυσω αυτο που θελω να πω απο κοντα γιατι γραφω αργα και βαριεμαι.

ever-rest
DHV2
 
Δημοσ.: 109

Δημοσίευσηαπό andread » Τετ Μάιος 11, 2005 6:27 pm

Ever-rest:

Ενα κινούμενο σώμα παντα έχει αδράνεια η οποία είναι σχετική ώς προς την μάζα και την ταχύτητα του.

Σκέψου το εξής: Πετάς με την πτερυγά σου στα 1000μ απο το έδαφος (με 35χ/ω ταχύτητα πτέρυγας) μέσα σε μια αέρια μάζα η οπόια με την σειρά της κινηται ολη μαζί με αλλα 20 χιλ ως προς το έδαφος προς την κατεύθυνση σου. (εισαι ουριος)

Ως εδω καλά ?
κλασσικη περίπτωση XC !!!!
Ποία είναι η ταχύτητα εδάφους ?
35 + 20 = 55 χιλ/ω

Εδω είναι το δύσκολο σημείο.
Το σύνολο "πτέρυγα-πιλότος" (πχ όλα μαζί 110 κιλα) έχει αδράνεια
σχετική με τα 110 κιλα και τα 55 χιλ /ωρα.

Αν απο θαύμα ΟΛΗ η αέρια μάζα στην οποία κινησαι ΣΤΑΜΑΤΟΥΣΕ να κινήται ΠΟΛΥ ΑΠΟΤΟΜΑ (δηλαδή απο 20 χιλ σε 0χιλ ΣΕ μηδέν χρόνο) τι θα γινόνταν ?

Λόγω της δικιας σου αδράνειας ΔΕΝ μπορείς εκει που πήγαινες με 55χιλ ως προς το έδαφος ΞΑΦΝΙΚΑ να πηγαίνεις με 35. Θα συνεχίσεις να πηγαίνεις με 55. (αν θες αποδειξη για αυτό, είναι το ίδιο όταν τρακάρεις με το αυτοκίνητο. Το αυτοκίνητο σταματάέι να κινήται σε 0 χρόνο ενω οι επιβάτες ΟΧΙ γιαυτό και φοράμε ζώνες ασφαλείας)

ΑΡΑ αφού η αέρια μάζα ΔΕΝ κινήται πιά , η ταχύτητα της πτέρυγας σου θα ήταν στην στιγμή εκείνη 55 χιλ. !!!!

Πριν είπα "απο θαύμα" γιατί είναι αδύνατον η αέρια μαζα να σταματήσει να κινηται σε 0 χρονο λόγω της δικής της αδράνειας.

ΟΜΩΣ, για να γυρίσουμε στο παραδειγμα μας , η ανεμοβαθμίδα καταφέρνει αυτό ακριβώς το θαύμα όχι σε μηδεν χρόνο αλλα σε αρκετά μικρό.

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό norad » Τετ Μάιος 11, 2005 6:34 pm

Επειδή πολύ το αναλύσαμε, πάρτε και animated εικονογράφηση για να δείτε τι έγινε :D

[ img ]

Άντε κουφάλα guru, σου έδωσα υλικό για πείραγμα 8O

Τελευταία επεξεργασία απο norad την Τετ Μάιος 11, 2005 6:54 pm, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Δημοσίευσηαπό ever-rest » Τετ Μάιος 11, 2005 6:44 pm

Συμφωνω φυσικα οτι ενα κινουμενο σωμα εχει αδρανεια. Αυτο που προσπαθω ομως να πω και ισως δεν καταλαβες ειναι οτι δεν εχει καμμια σημασια η ταχυτητα εδαφους για το αν θα στολαρει η οχι το αλεξιπτωτο. Σημασια εχει μονο η ταχυτητα της πτητικης μας μηχανης. Συμφωνεις? Θα περασουμε στα υπολοιπα στην συνεχεια. Πρωτα απαντησε μου σε αυτο.

ever-rest
DHV2
 
Δημοσ.: 109

Δημοσίευσηαπό norad » Τετ Μάιος 11, 2005 6:48 pm

Δημήτρη εκεί είναι που κόλλησα και γω. Προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση έχει η ταχύτητα ως προς το έδαφος με την όλη υπόθεση...

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Δημοσίευσηαπό andread » Τετ Μάιος 11, 2005 6:50 pm

Νομιζω ναι, μονο η ταχυτητα της πτητικης μας μηχανης σε σχεση με την αερια μάζα στην οποία κινήται έχιε σημασία.

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό ever-rest » Τετ Μάιος 11, 2005 7:00 pm

Αυτη η κουβεντα θα γινει απο κοντα γιατι εχει πλακα. Εχω τυχει στο εξωτερικο στην ιδια κουβεντα και μονο ξυλο δεν επαιξαν. Φυσικα και το μονο που εχει σημασια ειναι η ταχυτητα της πτητικης μας μηχανης. Η μονη σημασια που εχει η ταχυτητα του ανεμου ειναι στο μυαλο του πιλοτου. Εννοω οτι εαν πηγαινεις ουριος με 50 χλμ αερα, η ταχυτητα της μηχανης σου ειναι παλι 35 χλμ. (οχι ως προς το εδαφος) Αυτο κανει ειδικα απειρους πιλοτους να προσπαθουν να φρεναρουν,γιατι με 85χλμ. το εδαφος φευγει γρηγορα απο κατω στολαροντας το αλεξιπτωτο ενω πηγαινουν σφαιρα.Η συνεχεια απο κοντα στον Εμπεσσο.

ever-rest
DHV2
 
Δημοσ.: 109

Δημοσίευσηαπό andread » Τετ Μάιος 11, 2005 7:04 pm

norad έγραψε:Δημήτρη εκεί είναι που κόλλησα και γω. Προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση έχει η ταχύτητα ως προς το έδαφος με την όλη υπόθεση...


Ελπίζω να μην κάνω λάθος, (και εγω τώρα μεσα απο την συζήση είδα το φως)
αλλα το παράδειγμα του αυτοκινήτου θα σε βοηθήσει.
Πες οτι αντι για αυτοκίνητο έχεις μια ωράια αέρια μάζα διαστασεων
10000μ χ 10000μ χ 10000μ δηλαδή ένα κουτι γεμάτο αέρα με την κάθε πλευρά του να είναι 10χιλ. Έστω ότι αυτό το κουτί -αυτοκίντο κουνίεται με ταχύτητα 50 χιλ/ωρα. Ο επιβάτης - παραπέντε κινήται μέσα του με άλλα 35χιλ.

Ξαφνικά το αυτοκίνητο - αερο-κουτί μας ΤΡΑΚΑΡΕΙ σε ενα εμπόδιο και σταματάει την κίνηση του. Όπως όλοι ξέρουμε οι επιβάτες αν δεν έχουν ζώνες θα πεταχτούν έξω απο το παράθυρο του αυτοκινήτου -κουτιού . ΓΙΑΤΙ ? γιατι αυτοί συνεχίζουν να έχουν την αρχική τους ταχύτητα.

Ετσι και το παραπέντε - επιβάτης του αεροκουτιού, θα συνεχίσει για λίγο να έχει την αρχική του ταχύτητα. (λόγω αδράνειας).

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό andread » Τετ Μάιος 11, 2005 7:14 pm

Ever-rest έγραψε:Αυτη η κουβεντα θα γινει απο κοντα γιατι εχει πλακα. Εχω τυχει στο εξωτερικο στην ιδια κουβεντα και μονο ξυλο δεν επαιξαν. Φυσικα και το μονο που εχει σημασια ειναι η ταχυτητα της πτητικης μας μηχανης. Η μονη σημασια που εχει η ταχυτητα του ανεμου ειναι στο μυαλο του πιλοτου. Εννοω οτι εαν πηγαινεις ουριος με 50 χλμ αερα, η ταχυτητα της μηχανης σου ειναι παλι 35 χλμ. (οχι ως προς το εδαφος) Αυτο κανει ειδικα απειρους πιλοτους να προσπαθουν να φρεναρουν,γιατι με 85χλμ. το εδαφος φευγει γρηγορα απο κατω στολαροντας το αλεξιπτωτο ενω πηγαινουν σφαιρα.Η συνεχεια απο κοντα στον Εμπεσσο.


Συμφωνώ, αυτή η συζήτηση θα ζάλισει τον κόσμο παρά θα τον βοηθήσει, αφού είναι καθαρά θεωρητική χωρίς πολλές εφαρμογές εκτός αν πετάτε R/C planes ή είστε Αλμπατρος (αν είστε Άλμπατρος τότε δεν χρειάζεται να διαβάσετε παρακάτω, μάλλον τα ξέρετε!!!)

Απλώς ήθελα να δω να κατάλαβα καλά τον Guru.

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό norad » Τετ Μάιος 11, 2005 7:15 pm

andread έγραψε:Ελπίζω να μην κάνω λάθος, (και εγω τώρα μεσα απο την συζήση είδα το φως)
αλλα το παράδειγμα του αυτοκινήτου θα σε βοηθήσει.
Πες οτι αντι για αυτοκίνητο έχεις μια ωράια αέρια μάζα διαστασεων
10000μ χ 10000μ χ 10000μ δηλαδή ένα κουτι γεμάτο αέρα με την κάθε πλευρά του να είναι 10χιλ. Έστω ότι αυτό το κουτί -αυτοκίντο κουνίεται με ταχύτητα 50 χιλ/ωρα. Ο επιβάτης - παραπέντε κινήται μέσα του με άλλα 35χιλ.

Ξαφνικά το αυτοκίνητο - αερο-κουτί μας ΤΡΑΚΑΡΕΙ σε ενα εμπόδιο και σταματάει την κίνηση του. Όπως όλοι ξέρουμε οι επιβάτες αν δεν έχουν ζώνες θα πεταχτούν έξω απο το παράθυρο του αυτοκινήτου -κουτιού . ΓΙΑΤΙ ? γιατι αυτοί συνεχίζουν να έχουν την αρχική τους ταχύτητα.

Ετσι και το παραπέντε - επιβάτης του αεροκουτιού, θα συνεχίσει για λίγο να έχει την αρχική του ταχύτητα. (λόγω αδράνειας).


Συμφωνώ. Το έδαφος που κολλάει;

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Δημοσίευσηαπό andread » Τετ Μάιος 11, 2005 7:25 pm

norad έγραψε:Συμφωνώ. Το έδαφος που κολλάει;


Αφού συμφωνείς υπολόγισε:
Ακριβώς πριν την συγκρουση του αεροκουτιου μας με το εμπόδιο έχουμε:

Ταχύτητα αεροκουτιου ως προς το έδαφος: 50 χιλ
Ταχύτητα πτέρυγας ώς προς το έδαφος: 50 +35 = 85 χιλ
Ταχύτητα πτέρυγας ως προς το αερο-κουτί : 35 χιλ (οπως πρέπει )

*Ακριβώς* μετά την συγκρουση του αεροκουτιου μας με το εμπόδιο έχουμε:
Ταχύτητα αεροκουτιου ως προς το έδαφος: 0 χιλ
Ταχύτητα πτέρυγας ώς προς το έδαφος: 85 χιλ γιατί ως γνωστόν κανένα σώμα δεν μπορεί να μεταβεί απο την μία ταχύτητα στην άλλη αν δεν "βρει σε εμπόδιο"
Ταχύτητα πτέρυγας ως προς το αερο-κουτί : ???? για πες μου ?

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό norad » Τετ Μάιος 11, 2005 7:29 pm

85 αν εξαλείψεις τις τριβές. Άλλά οι τριβές είναι όλο to story εδώ, καθώς αν δεν υπήρχαν τριβές το αεροκουτί δεν θα επηρέαζε την ταχύτητα του περιεχομένου του και θα έπεφτε στο κενό η αρχική σου υπόθεση (Ταχύτητα πτέρυγας ώς προς το έδαφος: 50 +35 = 85 χιλ)

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Δημοσίευσηαπό andread » Τετ Μάιος 11, 2005 7:39 pm

norad έγραψε:85 αν εξαλείψεις τις τριβές. Άλλά οι τριβές είναι όλο to story εδώ, καθώς αν δεν υπήρχαν τριβές το αεροκουτί δεν θα επηρέαζε την ταχύτητα του περιεχομένου του και θα έπεφτε στο κενό η αρχική σου υπόθεση (Ταχύτητα πτέρυγας ώς προς το έδαφος: 50 +35 = 85 χιλ)


Σωστά οι τριβές είναι κάτι το οποίο δεν κατανοώ πλήρως, ....

Αλλα πάλι μιλαμε για 0.00000001 δευτερόλεπτο (για να το κάνω πιο έντονο το παράδειγμα) Πως γίνεται ένα σώμα να κινήται με 85χιλ
και 0.00000001 δευτερόλεπτο αργότερα να κινήται με 35 χιλ
χωρίς να έχει ασκηθεί σε αυτό παρά μόνο η δύναμη της τριβής του περιβάλλοντος αέρα ??

Δεν θα έπρεπε να πάρει φωτιά ??? μιλαμε για πολύ τριβή

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό guru » Τετ Μάιος 11, 2005 10:27 pm

Ωχ!!! Έλειψα λίγη ώρα και τι να πρωτομαζέψεις...

andread έγραψε:Για να καταφέρει η πτέρυγα να βρεθεί σε κατάσταση πτήσης με 50χιλ
σημαίνει οτι θα αναγκαστεί να μειώσει σε εξειρετικα μικρο χρόνο και πολυ απότομα την γωνία προσβολής της ...

Αρα ολικο μπροστινό , δεν θα προλαβει να συμβεί το δεύτερο μέρος που περιγράφεις.


Πιθανό, αλλά δε νομίζω κανείς τρελός να μπει σε 50χλμ ούριο και σε ανεμοβαθμίδα, οπότε παραμένουν μόνο οι θεωρητικές υποθέσεις. Την ανεμοβαθμίδα σε κόντρα την έχουμε δοκιμάσει και στην πράξη...

Ever-rest έγραψε:Η πτερυγα ειτε ουρια ειτα φατσα πεταει με την ιδια ταχυτητα (οχι ως προς το εδαφος) αρα θα στολαρει στην ιδια ταχυτητα.
δεν εχει καμμια σημασια η ταχυτητα εδαφους για το αν θα στολαρει η οχι το αλεξιπτωτο. Σημασια εχει μονο η ταχυτητα της πτητικης μας μηχανης.

Συμφωνώ!!! Μην ξεχνάμε όμως ότι αυτό ισχύει σε σταθερές συνθήκες πτήσης. Οι στιγμιαίες μεταβολές όμως, αρχίζουν και βάζουν στο παιχνίδι την αδράνεια.

Και ακριβώς η αδράνεια είναι εκείνη που δεν επιτρέπει στην ταχύτητα της πτητικής μας μηχανής να παραμείνει σταθερή, αλλά την μεταβάλει στιγμιαία. Στην περίπτωση της ανεμοβαθμίδας (στο κόντρα), την ελαττώνει όσο είναι και η διαφορά της ανεμοβαθμίδας (χοντρικά). Κατασκευαστικά όμως η πτέρυγά μας έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε όταν ελαττωθεί ή αυξηθεί η ταχύτητά της, να τείνει να επανέλθει στην κανονική της τιμή (trim speed), πόσο θα καθυστερήσει? Όση ώρα χρειάζονται να επιταχυνθούν τα 110 κιλά της μάζας του συστήματος.

norad έγραψε:Δημήτρη εκεί είναι που κόλλησα και γω. Προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση έχει η ταχύτητα ως προς το έδαφος με την όλη υπόθεση...

Έχετε δίκιο... Το ανέφερα για να απλοποιήσω τα πράγματα, αλλά μάλλον τα μπέρδεψα εφόσον η ταχύτητα ως προς το έδαφος εμφανίζεται σε γνωστές μας εξισώσεις. Μη ξεχνάτε ότι ανέφερα πως αυτά τα θέματα δεν υπάρχουν στην βιβλιογραφία του παραπέντε.

Τι είναι αδράνεια? Αδράνεια είναι μια δύναμη που ασκείται αντίθετα με την φορά που προσπαθούμε να μεταβάλουμε την ταχύτητα ενός σώματος (να το επιταχύνουμε)
F = m X a (Force = mass X acceleration). Όσο μεγαλύτερη μάζα έχει ένα σώμα και όσο μεγαλύτερη επιτάχυνση του επιβάλουμε, τόσο μεγαλύτερη είναι και η δύναμη της αδράνειας που μας εξασκεί αντίθετα.

Σε σχέση με τι μετράμε την επιτάχυνση και άρα υπολογίζουμε την αδράνεια?

Σε σχέση με την αρχική ταχύτητα του σώματος στο σύμπαν. Δεν έχει σημασία αν είμαστε στο έδαφος, στον αέρα, στο διάστημα σε άλλο πλανήτη κλπ. Για το παράδειγμά μας όμως, αρκετά καλή προσέγγιση είναι η ταχύτητά μας σε σχέση με το έδαφος, και γι αυτό μάλλον ξεκίνησε το μπέρδεμα.

Από κοντά λοιπόν στον Εμπεσσό γιατί ξεφύγαμε πολύ στο θεωρητικό επίπεδο, ενώ σημασία έχει η πρακτική εφαρμογή.

Πάρτε ένα βαρίδι κρεμασμένο στην άκρη ενός σκοινιού. Κινήστε το χέρι σας γρήγορα προς τα μπρος, και θα δείτε το βαρίδι να μένει πίσω λόγο αδράνειας, και μετά να ακολουθεί. Αυτό συμβαίνει και με το σύστημα αλεξιπτώτου / πιλότου όταν μπαίνουμε στην ανεμοβαθμίδα.

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό coraxc » Πέμ Μάιος 12, 2005 8:31 pm

Νομίζω ότι το κάνετε πιο δύσκολο απ΄ ότι είναι, μπορεί να εξηγηθεί το φαινόμενο με την σχετική ταχύτητα και μόνο.
Κατ΄ αρχήν πρόβλημα με ανεμοβαθμίδα έχει ότι πετάει ανεξαρτήτως κατασκευής , ας το δούμε λοιπόν έτσι.
Ξεχνάμε τελείως το έδαφος και ανεβαίνουμε στα 1000 μέτρα σε ένα wind shear, δύο στρώματα αέρα με διαφορετικές ταχύτητες το πάνω 30 χμ και το κάτω (για οποιονδήποτε λόγο ) 15 χμ .Το απλούστερο σενάριο και τα δυο την ίδια κατεύθυνση. Ακόμα θεωρούμε ότι η μετάβαση από το ένα στο άλλο γίνεται χωρίς αναταράξεις ,( χα, χα…) και σχετικά απότομα λιγότερο από 8 μέτρα, τυπικό μήκος αρτανών. Άρα το πάνω στρώμα κινείται 15 χμ γρηγορότερα από το κάτω.
Τέλος η πτέρυγα είναι σε κατάσταση τριμ και δεν επεμβαίνουμε με φρένα ή τίποτα άλλο, έρχεται σε κατάσταση ισορροπίας μόνη της ( λέμε τώρα…)
Α περίπτωση , κόντρα στον άνεμο . Η πτέρυγα πετά τριμ με 35 χμ στο πάνω στρώμα αλλά μόνο με 35-15 = 20 χμ σε σχέση με το κάτω. Όταν μπαίνει στο κάτω της λείπουν 5 χμ για το στολ και 15 για το τριμ. Τα αποκτά βουτώντας και επιταχύνοντας.
Β περίπτωση μαζί με τον άνεμο. Η πτέρυγα πετά με 35 χμ στο πάνω στρώμα και με 35+15 = 50 χμ σχετικά με το κάτω. Κατεβαίνοντας στο κάτω στρώμα έχει 15 χμ επιπλέον του τριμ τα οποία τα μετατρέπει σε ύψος επιβραδύνοντας.
Ας βάλουμε και τον πιλότο του παραπέντε τώρα
Α περίπτωση, κόντρα στον άνεμο. Ο πιλότος είναι στο κάτω στρώμα ενώ η πτέρυγα στο πάνω, άρα έχει μικρότερη αντίσταση ανέμου από την πτέρυγα και προηγείται αυτής. Όταν η πτέρυγα μπαίνει στο κάτω και βουτάει ,προσπερνάει τον πιλότο , μεγάλη κούνια.
Β περίπτωση, μαζί με τον άνεμο. Ο πιλότος είναι στο κάτω στρώμα με μεγαλύτερη αντίσταση από την πτέρυγα και μένει πίσω από αυτή. Όταν η πτέρυγα μπαίνει στο κάτω στρώμα και αρχίζει να ανεβαίνει, βουτάει από κάτω της, μεγάλη κούνια.
Και οι δύο φάσεις επιβαρύνουν το εκκρεμές του παραπέντε και έχουν όλες τις προυποθέσεις για κάτι άσχημο αλλά η πρώτη είναι πιο κοινή αφού συμβαίνει συνήθως στις προσγειώσεις .
Άφησα απέξω τι γίνεται με το στολ στην Α και πιθανόν μπροστινό κλείσιμο στην Β για να είναι πιο απλά τα πράγματα.

coraxc
DHV1
 
Δημοσ.: 15

Δημοσίευσηαπό norad » Πέμ Μάιος 12, 2005 8:54 pm

Στο σενάριο που δείχνει το παρακάτω illustration δεν είναι πιο πιθανό ότι το απότομο σκάσιμο οφείλεται σε καθοδικό από τον ρότορα του ανέμου που σκάει στην πλαγιά του λόφου;

Σημειωτέον ότι η πτέρυγα είχε πίεση και ήταν καθαρή και ανοιχτή από πάνω μου. Ούτε βούτηξε, ούτε έφυγε πίσω. Απλά ή κάθοδος από -1 έγινε -5 (ή κάτι παραπάνω, χτύπησε το alarm του vario αλλά δεν είδα πόσο έγραψε)

[ img ]

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Δημοσίευσηαπό guru » Παρ Μάιος 13, 2005 10:18 am

Αν υποθέσουμε ότι πράγματι έσκασες στην αρχή του λόφου, και το φαινόμενο εξελίχθηκε ενώ ήσουν 10μ από το έδαφος (πτέρυγα στα 18μ), τότε δύσκολο να είναι από ρότορα ή ανατάραξη από τον λόφο. Αυτά θα έπρεπε να βγούν αρκετά πιο πίσω.

Σε κάθε περίπτωση, όσο λιγότερα έως καθόλου φρένα είχες στην αρχή του φαινομένου (ανεμοβαθμίδα / ανατάραξη), τόσο περισσότερη διαδρομή φρένων θα είχες στην διάθεσή σου για να κάνεις flair. Το ότι αναφέρεις ότι έσκασες με την πλάτη και την πτέρυγα από πάνω σου «μυρίζει» παρασουτάζ, άρα τα πράγματα επιβαρύνθηκαν πολύ περισσότερο από το ότι απλώς δεν είχες αρκετή διαδρομή φρένων για flair.

Ο coraxc (που ήσουν εσύ, ακόμη έχω τύψεις για την σκηνή που σου είχα κάνει σε κάποιους αγώνες), τα απλοποιεί αρκετά τα πράγματα και τα κάνει πολύ πιο κατανοητά.

Την αδράνεια που μας μπέρδεψε, την ανέφερα για δύο λόγους:

1. Γιατί η πτέρυγα δεν προσάρμοσε αυτόματα την ταχύτητά της στο trim, αλλά έπρεπε να περάσει σταδιακά από χαμηλότερες ταχύτητες? Λόγο της αδράνειάς της. Συμβαίνει σε όλες τις πτητικές συσκευές.
2. Το πιο έντονο φαινόμενο της βουτιάς του θόλου, οφείλεται στην αδράνεια του πιλότου και όχι στην μειωμένη του αντίσταση (με μειωμένη αντίσταση θα έπρεπε να τρέχει πιο γρήγορα από την πτέρυγα). Αυτό συμβαίνει μόνο στο παραπέντε, διότι το κέντρο βάρους είναι αρκετά πιο κάτω από την πτέρυγα.

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό tsoukasvaggelis » Δευτ Μάιος 16, 2005 12:38 pm

Παιδιά καλημέρα και καλή εβδομάδα.

Επειδή όλα αυτά που διαβάζω είναι πολύ σοβαρά και επιστημονικά, πραγματικά ενδιαφέροντα και χρήσιμα, προτείνω να τα δοκιμάσουμε και πρακτικά οργανώνοντας ένα πειραματικό σεμινάριο όπου κάποιος θα κάνει το πειραματόζωο στη μέση και οι άλλοι γύρω γύρω θα συζητούν και θα αναλύουν αυτό που συμβαίνει. Όλοι έτσι θα αντιληφθούμε πως συμπεριφέρεται ένα αλεξίπτωτο στις μεταβολές ταχύτητας του ρευστού μέσου στο οποίο κινειται.

Προτείνω λοιπόν να συναντηθούμε στις κούνιες μιας παιδικής χαράς και να αρχίσουμε να κουνάμε κάποιον. Πιστεύω ότι αυτό το training σε εξομειωτή μπορεί να είναι πολύ χρήσιμο αν κάποιος βάλει κάποιες ώρες κούνια παραπάνω.

Loop, spin, sat και άλλα ενδιαφέροντα θέματα siv μπορεί να αναλυθούν με καλή προσέγγιση της πραγματικότητας που δεν είναι άλλο από ένα πάντρεμα πτέρυγας και κούνιας της παιδικής χαράς για μεγαλύτερα παιδιά.

Αντε για να το κάνουμε πιο απαλό δευτεριάτικα, που άλλοι στον ήλιο λιάζονται και άλλοι ξεκωλιάζονται.

Μετά τιμής και σεβασμού σε όλους τους συμμετέχοντες.

Βαγγέλης

tsoukasvaggelis
Competition
 
Δημοσ.: 458

Δημοσίευσηαπό guru » Τρί Μάιος 17, 2005 9:48 am

Van-tsouk, σε ευχαριστούμε για την επιστημονική συνεισφορά σου.

Τώρα πια ξέρω ότι το να πηγαίνω τον γιό μου στις κούνιες, θα του χρειαστεί και για αργότερα.

Τι έγινε? Δύσκολη ημέρα στο γραφείο? Ή με το ανεμοπτεράκι σνομπάρουμε τις κούνιες μας?

…Γρήγορα το κουβαδάκι σου και στην παραλία

Apostolos Mavrothalassitis
Axis team
guru
Competition
 
Δημοσ.: 537

Δημοσίευσηαπό norad » Δευτ Μάιος 23, 2005 7:24 pm

Ανδρεαδάκης στο mmk.thenet.gr έγραψε:προσέγγιση περίπου πάνω στην μέση του, πήγαινα μπροστά με 5-6 χιλ. απο μπροστά είχε σειρά απο 3μετρες ακακίες, (α- κακίες ? ναι καλα !!!) και στο 1-1.5 μετρο απο το έδαφος και ελαχιστα φρένα (3-4 εκατοστά) έχω βγεί απο το κάθισμα και είμαι έτοιμος για φλαρε και C ιμάντες κατευθείαν. Νιώθω οτι σταματάει η κάθοδος, νομίζω λανθασμένα ότι είναι θερμικό που σηκώνεται και την επόμενη στιγμή στολλ , πίσω με τα χίλια και κάτω. Ευτυχώς καμοία απώλεια η προστασία δούλεψε άψογα, πολυ τύχη που έγινε στο 1 μέτρο και οχι στα 4-5


Σας θυμίζει κάτι; :D

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

ΠροηγούμενηΕπόμενο

Επιστροφή στην Ασφάλεια Πτήσεων - Συμβάντα

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron